webForumDet fria alternativet

starta datorn från CD-enheten

7 svar · 897 visningar · startad av enclosed

enclosedMedlem sedan apr. 200526 inlägg

min dator krånglar och jag ät tvungen att starta installations cd:n. men den drar inte igån när jag startar datorn.
På windows hemsida står det såhär: "insert the Windows XP CD-ROM into the CD-ROM drive, and then restart the computer.
Click to select any options that are required to start the computer from the CD-ROM drive if you are prompted to do so. "

Hur ska jag gör för att starta datorn från CD enheten?

P.S jag kommer inte in på datorn över huvud taget, den kommer inte fram till användar menyn utan visar ett felmedelande:
Stop: c0000218 {Registry File Failure}
*The registry cannot load the hive (file): \SystemRoot\System32\Config\SOFTWARE or its log or alternate

Dumpar fysiskt minne till disk*

tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg

Det är Windows som har strulat till sig, så datorn i sig startar normalt. Det du behöver göra är att tala om att du vill starta från cd-spelaren. Det gör du i bios. Bios kommer man till innan Windows startar. På vissa datorer kommer det upp en text på skärmen precis när man drar igång, i stil med "Press <del> to enter setup".

Hittar du inget sånt är det enklaste att du googlar på bios och ditt datormärke så brukar det komma fram vad man ska trycka i uppstarten för att komma till bios.

jag har kommit in i bios, men vad ska man göra därifrån???

tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg

Leta efter ordet "boot" som är det som sker när man startar datorn. Någonstans ska man kunna ställa varifrån datorn ska bootas. Oftast får man ange en ordningsföljd, exempelvis cdrom, hårddisk. Var noga så du inte ändrar något annat.

aha! nu hittade jag det. Men det verkar inte som att mitt problem var det jag trodde. Den hade tydligen hela tiden börjat med att boota från cd:n, fast den vill inte starta cd:n, den hittar inte den. Hur kommer detta sig? det är Windows Xp istallations CD:n

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

Är det en vanlig Windows-CD, eller en recovery-CD?

AH! jag löste det nu.. jag klarar mig! tack så mycket, tråden löst.

CalippoMedlem sedan aug. 2002536 inlägg

För andra som kanske skulle råka få samma fel som du så kanske du skulle ta och skriva vad du gjorde för att fixa till det...

124 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)