webForumDet fria alternativet

Bootbar CD med fdisk och format

8 svar · 886 visningar · startad av Oputres

OputresMedlem sedan feb. 2004333 inlägg

Att det skall vara så himla svårt.

Detta är vad jag behöver: en bootbar CD som kan läsa ntfspartioner. När allt väl är laddat behöver jag partionera diskar och formatera dessa. Min XP skiva kom med min HP-dator och går inte att ladda på den aktuella stationära datorn och format.com går inte att köra i DOS-läge.

Just nu bootar jag med en gammal win98-skiva men då hittar den ju inte hårddisk nummer två med ntfs-partition och när jag formaterar hittar den ju bara halva disken (ca 50 gig av 120 gig).

Jag har provat Ultimate Boot-CD:s XFDisk men det blir ju alltid något strul med denna XFdisk och någon format hittar jag inte ens på denna skiva.

Så var kan jag hitta XP-bootfiler att bränna ut på en CD tillsammans med en svensk version av både Fdisk och Format och där format klarar stora hårddiskar? När jag söker på fdisk format och bootdisk på Google blir det bara en massa bjäfs om startdisketter och andra saker som inte alls stämmer in.

ChoronzonMedlem sedan aug. 20011 346 inlägg

http://www.bootdisk.com/

edit, fast du hade ju sökt, så där har du antagligen varit...

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Vad är det du skall göra egentligen? Troligtvis finns det enklare sätt att göra det du har tänkt dig.

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

I början av Xp installationen kan man partitionera och formatera diskar.

Annars är en möjlighet att bygga en WinPE skiva, ex. BartPE som är en XP som körs från CD. http://www.nu2.nu/pebuilder/

HardrockerMedlem sedan nov. 2003310 inlägg

Man brukar kunna göra bootbara skivor i brännarprogrammen. I t.ex Nero så kan man välja att göra en bootbar skiva och sen är det bara att lägga in vilka övriga filer som helst.

OputresMedlem sedan feb. 2004333 inlägg

Problemet är att jag har en dator där både partioneringen och formateringen slagit knut. Till min hjälp har jag en bootbar Win98-skiva med en format.com som bara pallar med typ 50 Gb stora diskar. Sedan har jag en WinXP-skiva utgiven av HP men den är bara anpassad till min bärbara dator och går inte att köra på den aktuella datorn. :(

Och när jag bootar på Win98-skivan hittar den inte min andra hårddisk med NTFS så jag antar att jag behöver en "ntsf-bootbar" cd-skiva med en format.com som klarar stora diskar och en fdisk jag är van att arbeta med då XFDisk inte fungerar som jag vill.

Hade jag bara haft en originalskiva av Win2K eller WinXP hade jag nog klarat mig galant men nu sitter jag ju med knapphändigt material.

Bootdisk.com var jag inne på men det verkade mest handla om startdisketter för Win95,98 och ME. Jag blev inte klok på det som sas om WinXp.

Jag skall kolla in WinPE och om jag kan göra en Boot-CD i min Nero Express lite senare idag. Dock kan jag inte hitta fdisk och format.com under min WinXP - nu skall man ju gå via andra program direkt under administrationsverktyg eller något.

Notera att jag alltså inte skall installera något operativsystem. Jag skall bara partionera och formatera disken då datorn skall säljas.

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Använd då en räddnings-CD med linux ombord. Finns från flera av datatidningarna.
Exemplevis DMZ 5-2004

HakanSMedlem sedan dec. 2002529 inlägg

Oputres skrev:

Notera att jag alltså inte skall installera något operativsystem. Jag skall bara partionera och formatera disken då datorn skall säljas.

Varför ska du partitionera och formatera disken om du ändå ska sälja den?
Det kan väl den göra som köper datorn, när OS:et ska installeras.

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Om du skall sälja datorn och du vill rensa disken då är det nog enklast att ex. använda en Linux Live CD och därifrån ta bort alla partitioner på disken.

Formatera kan ju köparen göra själv när han/hon skall installera sitt OS på den.

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
130 ms — hämta forumlista (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)