webForumDet fria alternativet

XP2 - Connection limit 10

11 svar · 1 050 visningar · startad av Sjodahl

SjodahlMedlem sedan maj 20033 218 inlägg

Hej!

Hur får jag bort limiten på 10st connections i XP2?

Har testat att installera denna patchen:
http://www.lvllord.de/?lang=en&url=downloads

Men verkar som att det fungerar ett tag sen går det tillbaka igen och vägra ansluta mer klienter.

Har det med windows filåterställning att göra?
Hur stänger jag av denna tro?

Hittade detta i en tråd:

Starta registereditorn (regedit)

hkey_local_Machine/system/currentControlSet/Services/Tcpip/parameters

Gå in i redigeramenyn och välj Nytt för att skapa dword-värdet TcpNumConnections om det inte redan finns i listan. Om posten TcpNumConnections inte finns i mappen Parameters kan du kika i Parameters\Interfaces

Ändra innehållet i TcpNumConnections (som anges hexadecimalt) till fffffe genom att markera det och högerklicka på musknappen. Efter omstart av Windows är antlet samtidiga tcp/ip-förbindelser flera.

Det är en windows share som jag vill att fler än 10st skall kunna använda. Är detta möjligt i en vanlig klient tro?

Vissa säger det är en begräsning i klienten som inte går att göra något åt?

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Samtidiga TCP connections hör inte ihop med begränsning på SMB. Du kan inte ändra antalet samtidiga SMB-anslutningar.

Så det är helt kört att få mer än 10st connections på en XP maskin?

Är det bara En server med mer än 10st licenser som gäller?

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Web server edition har samma begränsning i SMB, andra serverversioner har inte någon direkt begränsning.

Och denna begränsning är något som inte går att patcha bort på något sätt?
Hmm kanske skall se mig om efter ett server OS, eller linux med samba.

mankanMedlem sedan juni 200446 inlägg

Windows XP Professional klarar max 10 samtidiga anslutningar.
Windows XP Home Edition klarar max 5 samtidiga anslutningar.

Om du skulle komma på något sätt att gå runt det, så bryter du mot licensavtalet. :OO

För Windows Server så krävs det CAL:s (åtkomstlicenser) för anslutning mot servern. Man måste alltså ha så många CAL:s som man har användare, eller maskiner som ansluter (dessa ska var kända av systemet), och det handlar inte om samtidiga anslutningar.

Windows Small Business Server kan hantera upp till 75 användare.

Tex i Windows Enterprise om man bara har licens för 15st just nu går det att bara köpa till 3st då tro?
Kommer bara 15st att kunna vara anslutna till en enhet om jag bara har licens för 15 tro?

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Sjodahl skrev:

Tex i Windows Enterprise om man bara har licens för 15st just nu går det att bara köpa till 3st då tro?
Kommer bara 15st att kunna vara anslutna till en enhet om jag bara har licens för 15 tro?

Servern har 2 licensemodeller, antingen styr man det i servern eller så får man själv hålla koll på antalet licenser.

Styr man det i servern (default) så anger man där hur många CAL'ar man har, då kan bara så många ansluta, köpern man mera så är det bara att utöka.

hmm okej antar det är här du menar?
Om jag sätter denna på 20 kan jag ansluta 20st då ?

"Per Device or Per User", vad är det för licens man skall ha på varje dator då?
Antar det inte räcker med en XP licens? ;)

Om jag bara installerar dem med värdet default 5, blir det bara 5 anslutningar då?

Om jag på en dator mappar upp 2st enheter räknas det som två st anslutningar då? Eller är det obegränsat per dator?

untitled.JPG

Det har inte att göra med samtidiga anslutningar, utan det gäller per user (kända användare), eller per device (kända enheter). Har man 10 anställda, men de anställda har både 1 stationär och 1 bärbar, då tjänar man på att köpa Per User CAL:s (åtkomstklienter). Har du istället 5 enheter, och 10 anställda, ja då är det ju bättre att licensera upp enheterna (Per Device CAL:s).

Som standard när man köper sig en Windows Server, så ingår det 5 CAL:s, som man under första installationen måste välja om de skall vara Device eller User. Efter valet är gjort så går det inte att ändra sig.

Det räcker inte med en Windows XP licens, den har inget att göra med CAL:s'en till Windows Servern.

Läs mer om CAL-licensering på denna sida: http://www.microsoft.com/windowsserver2003/howtobuy/licensing/caloverview.mspx

Aha tackar, så då begränsar jag inget som har med utdelning att göra
när jag väljer antal licenser där då ;)
Tackar!

Om jag sätter 9999 här, kontrolleras detta aldrig?

Kontrolleras och kontrolleras det kan man aldrig vara säker på. Om du är fel licenserad och BSA bestämmer sig för att göra en kontroll så har du ju klivit över gränsen rejält om du inte har de CAL:s som du har skrivit in. Piratkopiering helt enkelt. Men om man har en massa användare så kanske man ska kika på CORE CAL (som täcker Windows Server, Exchange Server, Systems Management Server och Sharepoint Portal Server).

Core CAL
A license that allows customers to access Microsoft® Windows Server™, Microsoft Exchange Server, Microsoft SharePoint® Portal Server, and Microsoft Systems Management Server through a single device.

http://www.microsoft.com/licensing/resources/glossary.mspx

139 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)