DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg Jag sitter här med en nypartionerad 250GB-disk och en Windows XP-installation som inte gör som jag vill.
Jag har i Windows partitionerat upp disken i två delar, Z: och Y:. Sedan startar jag om, bootar upp från XP-skivan, knappar igenom allt fram tills jag ska välja partition att installera på - men där hittas inga partitioner. Vad har jag gjort för fel? Var det något jag skulle gjort vid partitioneringen? Jag blir knäpp, det känns som att jag har testat det mesta, men förhoppingsvis inte allt. ;)
Tillägg: disken "finns" eftersom den listas både vid uppstart och inne i min nuvarande Windows-installation på en annan disk (där även partitionerna givetvis finns med).
Vad hade du för anledning till att partionera disken innan installationen? (specielt när du viste att man kunde göra det under installationen ;) :p )
Är det Home eller Pro av XP du ska installera? var det så att du skapade partitionerna i XP(och gjorde en dynamisk) och du ska installera Home?
.
DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg
stoffe-2k skrev:
Vad hade du för anledning till att partionera disken innan installationen? (specielt när du viste att man kunde göra det under installationen ;) :p )
Spelar det någon egentlig roll? :)
DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg Jag befinner mig i XP Pro (och det är XP Pro jag ska installera om), är i Datorhantering - Lagrig - Diskhantering, väljer "Skapa ny partition". Kryssar att jag vill skapa en primär, sätter storleken till ~50GB, tilldelar den beteckningen Z:. Sedan väljer jag att formatera den som NTFS, "standard" vad gäller "Storleken på allokeringsenheten" och döper den till "sysdisk". Kryssar inget mer och disken börjar formateras. Ser inget om dynamisk.
. :)
DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg Det hängde på SATA-drivrutiner som saknades. Dessa hittade på en diskett som medföljde moderkortet. Klart slut.