webForumDet fria alternativet

Avbryta installation?

6 svar · 981 visningar · startad av hypatia

hypatiaMedlem sedan feb. 20016 388 inlägg

Sonens dator har krånglat ett tag... varje gång han körde windows update kunde skärmen bara köras i 800x600 med lågt antal färger. Jag körde systemåterställning och allt fungerade bra igen. Men vid nästa windows update körde det ihop sig igen och den här gången fungerade inte systemåterställning. Datorn startade bara om varje gång windows startade. Det gick att gå in i felsäkert läge, så jag körde en virusscan, men inget hittades.

Jag försökte då reparera windows XP, men då började de verkliga problemen. Installationen hittade inte filen viaagp1.sys. Jag letade rätt på den och brände på en skiva som jag laddade nästa gång installationsprogrammet frågade efter den. Vid nästa omstart ville installationsprogrammet ha en annan fil som jag har glömt namnet på. Den fanns i alla fall på grafikkortets drivrutinskiva och jag stoppade även i den.

Men efter det går aldrig installationsprogrammet färdigt. Det kommer till "enheter installeras" och stannar sedan när det ska vara 33 minuter kvar av installationen.

När jag har sökt lite på nätet verkar det som att det har blivit något knas med Vias 4 in 1 driver och att den behöver installeras om. Problemet är ju bara att jag aldrig kommer ur windows installationsprogram som hänger sig.

Vad kan man göra? Går det att avbryta installationsprogrammet på något sätt så att jag kan installera drivrutinerna?

maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Dra ur alla inkoplade extra enheter

råkat ut fär liknande på datorer
Är oftast möss på USB

Det funkade tyvärr inte. :(

Jag drog ur usb-musen, ljudkortet och nätverkskortet, men det blev ingen skillnad.

Är det ingen som känner till något sätt att avbryta en windowsinstallation?

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Är du i läge att formatera hårddisken också?

Helst inte. Jag skulle bara vilja avbryta installationen så att jag kan testa om det blir bättre av att installera drivrutinerna till grafikkortet.

Eftersom jag bara skulle reparera windows så har jag inte säkerhetskopierat filerna på c: ännu... och helst vill inte sonen förlora dessa. :)

Vi formaterade i alla fall till slut, så det löste sig. :)

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
128 ms — hämta forumlista (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)