webForumDet fria alternativet

Stänga av automatisk omstart (WU)

Windows

7 svar · 699 visningar · startad av Peeer

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg
Frågan#1

Hur får man Windows update att automatiskt installera uppdateringar, men inte starta om datorn förrens jag godkänner det? Blir lika förbannad varje gång datorn har fått för sig att stänga ner mina program och starta om...

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Control Panel - Automatic Updates

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Välj att datorn bara skall ladda ner uppdateringar men vänta med installationen tills du väljer att installera dom.

Att installera patchar till systemet som kräver omstart utan att starta om lämnar systemt i ett okänt och ostabilt läge.

legis skrev:

Control Panel - Automatic Updates

Ja det vet jag, men jag vill att de ska installeras och sen ge mig ett fint meddelande om att jag måste starta om datorn.

GunnarD skrev:

Välj att datorn bara skall ladda ner uppdateringar men vänta med installationen tills du väljer att installera dom.

Men det är långt ifrån alla uppdateringar som kräver omstart, det är bara dem jag vill bli upplyst om. De andra ska installeras direkt. Men det går inte att fixa alltså? :(

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Vad jeg vet så finns det ingen sådan inställning att bara installera dom som inte kräver omstart och vänta med dom som kräver det.

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Nej det går inte. Allt eller inget.

Orsaken är egentligen ganska självklar. Många uppdateringar kräver bara omstart om tjänsten som patchas inte kan stoppas. Då läggs filkopieringen som pending till nästa omstart. Orsakerna till att en tjänst inte kan stoppas kan vara många. Om du läser säkerhetsbulletinerna från Microsoft, så ser du ibland att det därför står att uppdateringen kanske behöver en omstart. Detta är bl.a. vanligt när IIS är inblandat.

Jahopp, det var synd :/

Medlem sedan aug. 2002536 inlägg

Start -> Kör
net stop wuauserv

... så slipper du att Windows ska starta om datorn efter en uppdatering.

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)