webForumDet fria alternativet

Installation av nätverksskrivare, dataexekveringsskydd

Windows

9 svar · 1 631 visningar · startad av Peeer

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg
Frågan#1

Sitter här med två datorer med WinXP home. Till en av dessa datorer är det Canon LBP-1120 inkopplad. Jag har installerat skrivaren på den andra datorn utan några problem, men när jag försöker skriva ut på den så får jag upp följande meddelande:

Dataexekveringsskydd - Microsoft Windows
Det här programmet avslutades för att skydda datorn.
Namn: Anteckningar
Utgivare: Microsoft Corporation

Därefter dyker det upp en ruta som säger att programmet stängs av, vill du skicka en felrapport till MS.

Det spelar ingen roll vilket program jag skriver ut med, det blir samma fel ändå. Vad gör jag för fel? Varför gillar inte Windows min skrivare?

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Har du provat installerat om skrivaren? Annan drivrutin?

Har installerat om den ja. Drivrutinen jag använder är den som Windows vill installera när jag väljer att ansluta skrivaren från den andra datorn. Dvs den som fungerar felfritt på den andra datorn (för jag antar att den hämtar drivrutinen från den datorn?). Ska leta upp en ny och prova.

Är det en Win2k3 burk och den är delad därifrån hämtar den drivrutinen därifrån ja. Men det kan finns en poäng i att uppdatera/installera om drivrutinen för att se att där inte är nånting som går galet när den drar den ifrån Win2k3.

Det är en XP-burk. Försökte just installera en annan drivrutin, men det gick inte speciellt bra. Jag använde mig av den inbyggda "lägg till skrivare"-guiden, men innan jag fick välja vilken drivrutin den skulle använda så dök det upp ett meddelande om att "Skrivaren du ansluter till kommer automatiskt att installera en standarddrivrutin, vill du fortsätta?". Hur gör jag för att först installera en annan drivrutin?

Du går in på skrivaren när den är installerad, väljer Avancerat och Ny drivrutin.

Jymdis skrev:

Du går in på skrivaren när den är installerad, väljer Avancerat och Ny drivrutin.

Går det verkligen när det är en nätverksskrivare? Det enda jag hittar som har med drivrutin att göra är en inaktiverad knapp för att installera "Ytterligare drivrutiner". Men den är som sagt inaktiverad, så den har jag inte mycket nytta av.

Man kan inte inaktivera det här "dataexekveringsskyddet" helt? Det kanske kan hjälpa mig med mitt problem..

Då är du på fel flik (Delning), du ska vara på fliken Avancerat.

Jymdis skrev:

Då är du på fel flik (Delning), du ska vara på fliken Avancerat.

Jag var på klientdatorn och pillade, den fliken fanns inte där. Nu har jag installerat om drivrutinen på datorn som har skrivaren, och det hjälpte! Samma version av drivrutin och allting..

Men, men. Det fungerar nu, så jag är nöjd. Tack för hjälpen :)

Då låter det som du inte hade adminbehörighet på den. Det är ju iaf löst nu så :)

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)