webForumDet fria alternativet

datorn startar inte?? config mappen saknas

8 svar · 708 visningar · startad av eddy1

eddy1Medlem sedan aug. 2001969 inlägg

Hej

Kom hem och skulle sätta på datorn. men får en svart skärm bara när windows ska börja laddas.. Provade med F8 och felsäkert läge m.m. men får då ett meddelande som säger att c:\windows\system32\config saknas??

Någon som har en lösning på detta, riktigt kris nu då jag har mycket på disken jag behöver spara så jag kan inte bara göra en ominstallation??

UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg

Svårt att se att du skulle kunna göra annat än installera om. Låt bli att formattera hårddisken bara, så du inte förlorar det du behöver spara.

Funderar på om det finns någon reparation man kan göra med installationsskivan? Förutom reparationskonsolen?

Grejen är att jag behöver rädda outlook filerna med alla mailen m.m.

UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg

Du kan alltid försöka med en reparation. Det glömde jag att nämna. Men det är ju inte så att outlook-filer försvinner bara för att du installerar om. Däremot kan du behöva leta rätt på dem i din gamla profil som tillhörde den gamla windows-installationen.

morgon.
Körde chkdsk från recovery konsolen och fick då reda på att disken inehåller ett eller flera fel... Innebär det fysiska fel på disken då eller??

maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg

kör en yttest på disken så märker du det

jag provade att återställa register filer från repair mappen men fick då istället en blå skärm på en sekund och sedan startar den om...

Satte in en ny disk istället och installerade om allt. Men nu har jag hängt på den gammla disken som krånglade också och vill bara läsa ur info från användar mappen.. Men när jag klickar på en användar mapp får jag meddelandet "Åtkomst nekad" den användares mapp jag försöker gå in på är samma som jag skappat under min nya installation....

hur kommer jag åt den??

Mvh

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Beroende på när du senast fick en backup gjord (i värsta fall inte sen du installerade maskinen) kan du testa att kopiera filerna från windows/repair till system32/config inifrån recovery console. Du kan testa med att bara byta namn på system som ligger i system32/config och sen kopiera den system som ligger i windows/repair för att se om det räcker.

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Var lite sen där. Välj att ta ägandeskap av filerna under security-fliken.

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)