När windows har dragit hem en uppdatering via autoupdate tjänsten så brukar det ju ploppa upp en ruta där man kan välja starta om nu eller senare. Trycker man senare så kommer den upp mitt överallt var 10e minut. Finns det ngn sätt att ändra denna förbaskade ruta så den låter mig jobba tills jag verkligen vill starta om?
Har varit med om samma problem med rutan som dyker upp jämt och ständigt! Jag valde att starta om senare.
När jag gick och lade mig för kvällen och kom tillbaka till datorn igen på morgonen så hade den startat om! Undrar hur det gick till egentligen?
Om man lägger på patchar/fixar som vill att maskinen skall startas om så är det rekomenderbart att man startar om den eftersom man inte vet i vilket status systemet är i, det kan vara i ett ostabilt status.
Ändra så att WindowsUpdate tjänsten endast tar ner uppdateringarna men inte installerar dom, då kan man manuellt installera och starta om maskinen senare.
Inställningarna för detta finns på samma ställe som legis hänvisade till.
Japp, precis som GunnarD säger. Många av dessa inställningar gäller bara om man ställt in att automatiskt hämta hem och installera (vilket är microsofts rekommendation). Man kan om man vill också välja att bara hämta hem och sen installera när man själva vill.
Om man nu ska ta det ett steg längre så ska man "alltid" välja att installera direkt, samt starta om när det behövs. Man kan räkna med att så fort informationen om en sårbarhet är publik, så finns det också skadlig kod som utnyttjar sårbarheten.