webForumDet fria alternativet

XP startar inte upp!

5 svar · 8 485 visningar · startad av Cuiris

CuirisMedlem sedan feb. 2006108 inlägg

Hej!

Jag tror jag blir tokig, mitt XP startar inte upp. Först kommer laddningsbaren för Fujutsi Siemens men sen när den laddat klart blir skärmen svart. Ibland håller jag på tills fan avlöser med en rebootskiva för att försöka få igång det och ibland fungerar det. När man sedan stänger av datorn och ska starta den igen är det samma visa. Jag har för mig att det stod att någon fil var skadad eller saknades förut när detta hände, men efter detta gick datorn och starta och stänga av ett antal gånger utan att det var problem.

Vad ska jag göra? :/ Måste verkligen få igång datorn en sista gång för att lägga över allt på min bärbara hårddisk för att sedan formatera den.

nitro2k01Medlem sedan aug. 20037 630 inlägg

Pröva att trycka F8 precis innan Windows borde starta. Där kan du välja felsäkert läge och även "Last known good" som är en systemåterställningspunkt från den senaste lyckade uppstarten.
Annars kan du boota CD-skivan och köra återställningskonsolen och se om du kan få över dina filer.

Jag har testat att trycka F8 och både valt starta i felsäkert läge och i senaste fungerande konfigurationen. Det verkar som om den hänger sig, eller i alla fall laddar ett bra jäkla tag.

Om man bootar från CD-skivan, finns det inget alternativ som gör det möjligt att bara ominstallera eller reparera XP men ändå behålla allt?

maydayMedlem sedan aug. 20003 212 inlägg

gör en installation rakt över den gamla så sparas det mesta av allt

nillehbgMedlem sedan juli 200247 inlägg

eller så gör man en reperation enligt följande sida
XP repair

// Niklas

Nu har jag formaterat om den, lyckades komma in på den en sista gång och få över allt på externa hårdisken..

Genererad på 391 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb