webForumDet fria alternativet

Problem vid migrering (NT4 -> Windows2003)

2 svar · 346 visningar · startad av MinOrk

MinOrkMedlem sedan aug. 2000234 inlägg

Har en NT4 server idag (jo, det är sant, fortfarande...) men skall gå över till en ny maskin med Windows 2003 Small Business.
Det enda jag vill ha med mig (vad jag vet) från NT4 är användarkontona (ID) så man slipper nya profiler på klientdatorerna. Allt annat kan jag installera nytt. Användarna sparar inget i profilen på servern utan har allt lokalt.

Ett problem som vi skapat själva är att domännamnen skall vara samma. Windows 2003 är installerat.

Jag hade tänkt att man kanske kunde flytta de konton som skall med (ett 10-tal) till en temporär domain och sen flytta dem igen till den nya servern.

Har provat med admt 2.0 och 3.0 utan att lyckas. Kommer inte åt den andra domänen från den första och tvärt om. Har fattat det som att jag borde sätta upp en trust eller liknande mellan de olika domänerna, men det går inte. Får access denied.

Kan man på något sätt exportera ut kontona på disk/CD/nätverk och importera?

Hur ska man göra?

ZpookeyMedlem sedan okt. 2005145 inlägg

MinOrk skrev:

Har en NT4 server idag (jo, det är sant, fortfarande...) men skall gå över till en ny maskin med Windows 2003 Small Business.
Det enda jag vill ha med mig (vad jag vet) från NT4 är användarkontona (ID) så man slipper nya profiler på klientdatorerna. Allt annat kan jag installera nytt. Användarna sparar inget i profilen på servern utan har allt lokalt.

Ett problem som vi skapat själva är att domännamnen skall vara samma. Windows 2003 är installerat.

Jag hade tänkt att man kanske kunde flytta de konton som skall med (ett 10-tal) till en temporär domain och sen flytta dem igen till den nya servern.

Har provat med admt 2.0 och 3.0 utan att lyckas. Kommer inte åt den andra domänen från den första och tvärt om. Har fattat det som att jag borde sätta upp en trust eller liknande mellan de olika domänerna, men det går inte. Får access denied.

Kan man på något sätt exportera ut kontona på disk/CD/nätverk och importera?

Hur ska man göra?

Det går inte att sätta upp en trust mellan NT4 server och 2003 SBS...tyvärr är det en av begränsningarna med Small Business Server.....det är ju en snikvariant av 2003 Server.

Är det inte mer än 10 konton så är det ju ganska lätt att bara göra nya.

MinOrkMedlem sedan aug. 2000234 inlägg

Ok. Men om jag har en Windows 2000 Advanced Server då? Tror du att det fungerar att använda den som "mellanhand"? (nä, det är inte en piratkopia).

Visst är det en enkel match att lägga in användarkontona igen, men då blir ju problemet att allt som sparats i användarnas C:\Documents And Settings mappar samt CURRENT_USER i registret nytt och då tappar man ju en massa inställningar till ett gäng program.

Eller fungerar det att logga in på den gamla servern (som de redan gjort i ett par år) och sen ta bort den och ansluta den nya, lägga upp konton, logga in på den nya servern och sen byta namn på användarmappen under "Documents and Settings" samt importera varje användares registerinställningar till "den nya" CURRENT USER?

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)