G*O*R*FMedlem sedan feb. 2004118 inlägg Hej!
Jo, det ligger till som så att jag jobbar i en mekanisk verkstad som CNC-operatör.
I två av våra tre fräsmaskiner så ligger det Windows 95 installerat och i den tredje Windows 2000.
Jag har därför en fråga ang. Windows 2000.
Denna maskin krånglar alltid vid uppstart när operativsystemet ska dra igång. Den stannar alltid
upp vid inloggningen och säger: "Ditt lösenord kommer att utgå om XX dagar. Vill du ändra det nu?"
Detta är mycket irriterande eftersom det inte finns något tangentbord inkopplat till maskinen.
Hur får man bort dessa jobbiga inloggningsproblemen? Det behövs liksom inga inloggningsuppgifter
till en fräsmaskin. Någon som är haj på Windows 2000 som kan svara på detta?
jag utgår från att maskinen inte är nätverksansluten :OO
"computer Managment" -> "local users and groups" -> "user properties"
G*O*R*FMedlem sedan feb. 2004118 inlägg
stoffe-2k skrev:
jag utgår från att maskinen inte är nätverksansluten :OO
"computer Managment" -> "local users and groups" -> "user properties"
Jo, det är den. Jag överför program till den från min dator.
Gäller din lösning ändå?
beror isf på om datorn är med i en domän och det finns en policy som kräver att lösenordet byts, och samtidigt är det inte säkert att det är en lokalanvändare som ska användas för att logga in på maskinen.
stoffe-2k skrev:
beror isf på om datorn är med i en domän och det finns en policy som kräver att lösenordet byts, och samtidigt är det inte säkert att det är en lokalanvändare som ska användas för att logga in på maskinen.
Nä, vi kör endast med arbetsgrupp...
G*O*R*F skrev:
Nä, vi kör endast med arbetsgrupp...
Då "borde" det vara safe, att göra så :)
stoffe-2k skrev:
Då "borde" det vara safe, att göra så :)
En annan fråga:
Jag har en användare som jag vill ska logga in som standard. (NCUSER)
Men när jag startar maskinen så står användaren (ALLA) som standard och
lösenordsfältet är tomt. Maskinen stannar alltså upp här i alla fall.
Hu ändrar jag så att användaren (NCUSER) blir standard, och lösenordet färdigifyllt, så
att maskinen bara hoppar över inloggningen?
man kan göra det med microsofts Tweak UI...
stoffe-2k skrev:
man kan göra det med microsofts Tweak UI...
Tyvärr kan jag inte installera något i den. Går det inte att ställa in på något sätt?
G*O*R*F skrev:
Tyvärr kan jag inte installera något i den. Går det inte att ställa in på något sätt?
Brukar finnas en anledning till att man vill ha användarnamn och lösenord ;) Vad säger eran It-säkerhets policy om att ha maskiner anslutna till nätverket med anonym åtkomst :q (klingar inte så bra i mina öron iaf.)
stoffe-2k skrev:
Brukar finnas en anledning till att man vill ha användarnamn och lösenord ;) Vad säger eran It-säkerhets policy om att ha maskiner anslutna till nätverket med anonym åtkomst :q (klingar inte så bra i mina öron iaf.)
Ja, det är väl jag som är "IT-chef" här kan man säga, och jag har fått order om att fixa detta.
Dom två maskinerna med Windows 98 i loggar ju in automatiskt.
Det måste ju gå att stänga av inloggningen på något sätt utan att behöva installera något program?
Jag har själv aldrig haft Windows 2000 i någon dator så jag är inte haj på detta operativsystem.
Hoppas maskinerna kommer med XP i framtiden... ;)
pebiMedlem sedan jan. 2005327 inlägg Kan det här vara något:
http://support.microsoft.com/kb/234562/
(Första Google träff på autologon windows2000)
/pebi
pebi skrev:
Kan det här vara något:
http://support.microsoft.com/kb/234562/
(Första Google träff på autologon windows2000)
/pebi
Ååååå, tack!
Var det så enkelt? Nu funkar det... :birp