webForumDet fria alternativet

växla c: resp d: partition

7 svar · 566 visningar · startad av Smyke

SmykeMedlem sedan mars 200518 inlägg

Hej Windows-gurus
Har ett dualboot-system som jag vill ta bort.
På C: har jag XP Home och på D: har jag XP Pro.
Eftersom jag aldrig använder Home så vill jag ha XP Pro som C: och kunna utnyttja D: till något annat.
Frågan är hur/om det går att göra.
Det självklara svaret är väl att formatera C: och göra en nyinstallation av Pro där men jag vill helst slippa... Vill gärna ha den befintliga Pro med alla dess inställningar,lösen och program...

Kan man exempelvis använda Partition Magic på något sätt. Det går ju att byta enhetsbokstäver där och sedan kanske använda funktionen "DriveMapper" för att ändra förvirrade referenser... Men frågan är om boot.ini blir rätt då, dvs kommer att starta överhuvudtaget?

DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

Det går. Kan bli lite meck bara. Är det två olika diskar så kan du ju prova att i biosen deaktivera c-disken och försöka få d-disken att boota, kanske du måste ta och fixa startmiljön med reparationsverktyget i "Recovery Console"... men det ska nog gå bara man gör rätt!

Danny skrev:

Det går.

Va bra! Menar du som jag föreslår med Partition Magic eller enbart med ditt förslag? Eller menar du att det går att göra med "Recovery Console"?

Danny skrev:

Är det två olika diskar

Nope.

Jag menade utan partition magic :) Jag vet inte riktigt vad man kan göra med det programmet förutom att partionera. Men du måste ju på nåt vis föra över hela D till C om du nu ska byta. Då lär det bli konstigt med diverse program som är installerade. Det går nog att lösa på nåt vis. T ex köra nåt program som i registret ändrar alla D-referenser till C. Det borde vara enkelt. Det skulle ju däremot bli mycket enklare om du bara tar bort XP Home och allt på C och sparar boot-infon bara :)

Jag kom på en sak jag inte tänkte på. Fattade inte det där med Partition Magic förut. Men eftersom det var partitioner du pratade om och inte diskar. Så det är ju klart, om du vill slå ihop dom två partionerna till EN. Då kan ju Partition Magic fixa det ganska enkelt ja. Lite smidigare med en stor partition istället tycker jag.

Jo, iofs men jag vill ha OS på en partition och resten av hårddiskutrymmet på en annan. Detta kan jag lätt lösa genom att radera Pro på d: men jag vill ju ha Pro på c: (se första inlägget)

Men även om jag slår ihop partitionerna så kvarstår problemet. Om jag slår ihop d: med c: så att endast c: finns så har jag fel OS där. Om jag slår ihop c: med d: så... ja vad händer då? Jag har bara D: som jag förmodligen inte kan starta då boot.ini filen fanns på c: (om Partition magic överhuvudtaget tillåter att man ta bort c:)
Jag tror rätt väg att gå är via Recovery Console ändå (tack för det tipset). Håller som mest på att läsa in mig på det...

Jaså... jag trodde att du menade att du ville slå ihop partionerna också. När du ändå trollade bort C alltså. Men men... jahaja... isf finns det väl ingen anledning att använda Partion Magic.

Men... en fråga. Måste du ha XP på C alltså!? Annars vore det ju som sagt rätt enkelt om du bara lät det vara som det är nu och tar bort Home... annars måste du ju kopiera över XP till C och hålla på och krångla... enklaste är nog att sätta disken i nån annan dator, formattera C och sedan kopiera över allt från D till C, kanske fixa startmiljön redan innan du sätter den i din dator igen, ja jag vet inte. Jag hade bara provat, det går nog att lösa... :)

maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg

altså du kommer inte ha ett stabilt system om du byter enhetsbokstav på en installerad winxp

du kan säkert få det att fungera men mitt råd är att ominstallera allt
kommer spara dig veckor av arbete

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)