SBMedlem sedan maj 2000194 inlägg Hej!
Jag har problem med att få USB 2.0-enheter att fungera i WinXP SP2. Ansluter jag en sådan enhet i USB-porten så letar systemet efter maskinvara men hittar inget. Däremot funkar USB 1.1-enheter klockrent. Mitt moderkort har inte stöd för USB 2.0 men det ska väl vara bakåtkompatibelt.
Jag har inte fått något av tipsen i den här tråden att fungera.
Hur kan man gå vidare för att få USB 2.0-enheter att fungera på min maskin?
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg Skaffa ett USB 2.0-kort. Jag har, så sent som ikväll faktiskt, tvingats göra precis detsamma för att få en USB 2.0-enhet att fungera över huvud taget.
"USB 2.0 är kompatibel med USB 1.1."
Det ska fungera, men gör det inte alltid - är min slutsats.
SBMedlem sedan maj 2000194 inlägg Det skulle jag kunna göra men det är inte så smidigt eftersom det är en laptop jag har. Grejen är den att en jobbarpolare har en exakt likadan dator (en ASUS med ca 3 år på nacken) och han har aldrig haft några problem med USB 2.0-enheter.
Jag kanske kör en ominstallation av WinXP om det inte finns några andra åtgärder att tillgå. Tack för ditt svar i alla fall.
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg En ominstallation hjälpte tyvärr inte i mitt fall. Min slutsats bygger på egen erfarenhet - på vissa äldre datorer funkar vissa USB 2.0-enheter i en USB 1.1-port, på andra verkar alla USB 2.0-enheter fungera. Jag har tyvärr inte hittat någon röd tråd. Det verkar vara lite beroende på moderkort/chipset ibland och ibland verkar det bero på USB-enheten toppat med att det ibland brukar bero på kombinationen.
Det som kan vara värt att testa är att ladda ner fräschare drivrutiner för både chipset och USB-enheten (om det finns) samt ev. uppdatering av BIOS. Eftersom du har en kollega som har en exakt likadan dator; be om att få testa enheten på hans/hennes dator?
Jag hoppas det går bättre för dig än det gjorde för mig. :)
Lycka till!
maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg hittar den ingen maskinvara eller ingen rivrutin
eller får du nått felmedelande
SBMedlem sedan maj 2000194 inlägg Kommer inte ihåg exakt vad som står men den känner av att en USB-enhet (i mitt fall en MP3-spelare) anslutits till USB-porten men hittar ingen drivrutin. Istället startar guiden från vilken man erbjuds att manuellt söka på andra enheter och Internet. Men ingenstans finner den lämplig mjukvara. Jag vet ju att USB 2.0-drivrutinerna är installerade för de följde väl installationen med SP2?
SBMedlem sedan maj 2000194 inlägg Jag har nu rensat allt och gjort en ny Windowsinstallation och efter det så fungerar även USB 2.0-enheter.