Farsan dator dog helt plötsligt nån dag, gick inte att komma in i windows utan den startade om sig helt och hållet med en blå skärm som visades snabbt innan den startade om.
Så jag installerade Windows XP Professional åt honom, inget servicepack ska finnas på den, och det funkade kalas i ett par dagar men nu så har problem börjat uppstå, ibland kommer jag inte in datorn, ibland kommer jag in och den är seg(kan inte öppna internet explorer tex, start-knappen ändrar färg till typ windows 98 standard typ) och ibland så kommer jag inte ens in i windows vid uppstart utan det visas en blå ruta där det står en massa på men ur sammandrag står det:
"win32k.sys adress BF 859234 base at BF 000000"
"page_fault_in_nonpaged_area"
Sen så står det "dumpar fysiskt minne" så räknar den till 100 startar om och sen kommer jag in i windows.
Men när för det mesta funkar datorn prima men som sagt problemen uppstår med jämna mellanrum, har uppdaterat windows med viktiga filer men samma problem ändå och registry mechanic har inte heller kunnat åtgärda problemet eller hitta nåt fel.
Snälla hjälp mig att fixa datorn så farsan inte behöver ringa mig varje dag.
Hade ett liknande problem med min maskin. Installerade XP, fick blåskärm, installerade igen och igen och igen tills det tillslut var färdiginstallerat. Datorn fungerade bra ända tills jag började "jobba" med den, då hängde den sig eller fick blåskärm. Jag började byta ut hårdvara men inget hjälpte förren jag tillslut kunde byta minneskretsen och då jobbade datorn med en beundranssvärd hastighet (som den inte gjorde innan).
Tilläggas bör att all hårdvara som var installerad i denna datorn var helt ny.
Svaret på din fråga är inte helt lätt men det låter som sagt som ett minnesfel, antingen i arbetsminnet eller på grafikkortet (med tanke på de skiftande färgerna).
Testa först att byta grafikkortet, det är lättast. Har du ett AGP-kort installerat i datorn behöver du ju inte jaga ut efter ett nytt AGP-kort, har du ett pci-kort som ligger kan du testa med ett sådant (detta förutsätter ju att du kan byta grafikkortet i datorn).
Jag hade också värsta problemet med min nya dator, Athlon 64 (som är lite känslig med minnet har jag läst). Den kunde hänga sig bara rakt av, inget som helst logik. Så analyserade jag en minidump och kom fram till att det var nåt med minnet och testade minnet och kom fram till att det var fel på det! På mitt nya Kingston med livstids garanti!!! öhh... så provade jag att ändra spänningen till minnet, högre spänning trodde jag behövdes, men då vart det ännu värre!! så sänkte jag istället, det gjorde susen!!! Mer läsning i en annan tråd
Ja så var det för mig... ville bara berätta, men det behöver ju inte vara minnet som är ditt problem...
...hmm... just det... "page_fault_in_nonpaged_area" ...har för mig det var nåt med minnet... kanske... du kan ju alltid prova att bränna memtest86 cd-image och boota datorn med skivan och testa minnet: http://www.memtest86.com/memtest86-3.2.iso.zip
Löste problemet med blå skärmen, läste om det på google och fick fram att det kunde bero på virus, efter att rensat allt möjligt skräp från hårddisken så funkar datorn normalt igen förutom att när jag pluggar in ny maskinvara i usb-porten så kommer det fram att "ny maskinvara hittades" men sen så händer det inget mer, går jag in i enhetshanteraren så ser jag att det finns en felaktigt installerat bubbla för den maskinvara men när jag försöker uppdatera mjukvaran så står den bara och söker utan att hitta eller säga ifrån att den inte hittar nåt...verkar som det fortfarande är nåt fel i explorer...men inget av programmen jag letar problem med hittar nåt.
Nån som vet vad det kan bero på eller måste jag kolla vilka processeser som använd och lägga ut en logg-fil?
298 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e