webForumDet fria alternativet

En .exe fil på skrivbordet som inte går att ta bort.

Windows

9 svar · 725 visningar · startad av Nickemannen

Medlem sedan aug. 20003 575 inlägg
Frågan#1

Jag började för ett tag sedan lada ner en exe fil till skrivbordet med firefox. Men jag ångrade mig och avbröt nedladdningen. Nu ligger det en fil på skribordet med det namnet.exe som är på 0kb som inte går att ta bort.

Den går inte att ta bort i felsäkert läge eller om man avslutar explorer och försöker ta bort den via Kör alternativet.

Någon som har något tips?

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Haha... jag hade tipsat om avsluta explorer.exe om jag inte hade läst att det inte hjälpte :) ...men men... det enda vettiga då kanske är att boota upp datorn från diskett/cd (alt med NFTS-drivrutin, som t ex NTFSDos) sedan via DOS alltså ta bort den... om det inte funkar då är det rätt illa! :)

Men har du provat å köra scandisk med alternativet laga fel i filsystemet automatiskt?! kanske är nåt tokigt bara...

Medlem sedan maj 20031 472 inlägg

Jag hade samma problem.
Jag startade en dosruta och gick till skrivbordet och "del fil.exe" och filen gick att ta bort.
Blev lite chockad över den lösningen.

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

hehe, småjobbigt problem :)

Har du testat att ta ägandeskap på filen? Det kanske blivit något fel på rättigheterna.

Kollade precis upp dos tipset och äganderättstipset. Och det hjälpte inte.

Får testa en scandisk senare.

Medlem sedan maj 20021 558 inlägg

Åååh! Yes! Jag har haft en sån exe-fil på miott skrivbord i säkert 2 månader. Jag fick bort den med CMD. :)

Jag menade att starta datorn med bootdisk alltså, inget Windows inblandat alls :)

och bootdisk :) senare med

men... bra sjukt!
ok... den slutgiltiga lösningen:
Ta ur hårddisken och stoppa in den i någon annan dator och försök där! Går det inte då är det ju... sjukt!

Medlem sedan maj 20049 inlägg

Hej!
Prova med killbox den kan lösa ditt problem:

http://www.bleepingcomputer.com/files/killbox.php

/Mats

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)