webForumDet fria alternativet

Starta exe som service?

12 svar · 619 visningar · startad av nitro2k01

nitro2k01Medlem sedan aug. 20037 630 inlägg

Går det att starta en valfri exe-fil som en tjänst i windows? (2000/XP)

emissionMedlem sedan dec. 19996 095 inlägg

Ja, med hjälp av t.ex. srvany (borde gå att ladda hem från Microsoft). Däremot är det inte säkert att själva programmet kommer att trivas när det körs på det sättet. Något särskilt du är ute efter?

PersianBulldogMedlem sedan aug. 20022 380 inlägg

Det jag är ute efter är att skriva ett litet program som rapporterar vilken IP en dator har till en server. Datorn har dynamisk IP vilket jag tolkar som att IP'n kan råka förändras medan datorn står på (Har jag fel?) Därför vill jag kunna få reda på IP'n så jag kan logga in på datorn med VNC, utan fysisk access. Och även starta om den om det skulle behövas.

mozillaMedlem sedan juli 20011 202 inlägg

nitro2k01 skrev:

Datorn har dynamisk IP vilket jag tolkar som att IP'n kan råka förändras medan datorn står på (Har jag fel?)

hmm... ja? :)

Vet inte vad du har för bredbands anslutning. Men själv har jag haft Telias med dynamiskt ip i snart ett år och har bara bytt ip en gång. Det var när alla datorer dog under ett strömavbrott. Så länge datorn är på och uppkopplad så har man kvar samma ip.

Det är inte min daor, utan jag ska sköta en dator på distans. varken jag eller min kompis kommer ha tillgång till datorn under två månader, men jag vill kunna starta om datorn (För installationer etc) utan att förlora kontakten. That's it! Men som det ser ut nu ska jag skriva en IP-rapporteringsskript som körs som service. Jag låter tråden vara olöst ett par timmar till ifall någon skulle komma med en bättre lösning!

stoffe-2kMedlem sedan apr. 20007 795 inlägg

men, *host harkel* sök funktionen herr Moderator! §e :f

http://www.firedaemon.com/

Stoffe, varför är du inte moderator? Verkar som du skulle kunna passa för det :)
Förresten, ändrar du din avatar lite subtilt då och då, eller är det jag som inbillar mig?

legisMedlem sedan juli 20044 440 inlägg

Vill du kunna kontrollera tjänster från distans kan du använda sc.exe, vilket också står nämnt i artikeln. Exakt vad är du inte nöjd med av de svar du fått ovan?

The_HulkMedlem sedan juni 20031 937 inlägg

annars fungerar https://www.no-ip.org bra för det.
istället för att gå mot ett ip-nummer går du mot en adress tex. mindator.no-ip.org
du måste registrera dig på deras hemsida, installera ett program som kan köras som service. sen är det bara att tuta och köra.

stoffe-2kMedlem sedan apr. 20007 795 inlägg

nitro2k01 skrev:

Stoffe, varför är du inte moderator? Verkar som du skulle kunna passa för det :)
Förresten, ändrar du din avatar lite subtilt då och då, eller är det jag som inbillar mig?

Det du, det kan du undra över ;)

legis skrev:

Vill du kunna kontrollera tjänster från distans kan du använda sc.exe, vilket också står nämnt i artikeln. Exakt vad är du inte nöjd med av de svar du fått ovan?

1. Exakt under vilka premisser en dynamisk IP byts ut.
  2. Om det redan finns någon färdig lösning för problemet med att rapportera IP-adressen.
    Fråga 2 fick jag svat på iom no-ip.com. Fråga 1 spelar mindre roll då no-ip.com ändå löser det problemet. Jag förklarar härmed denna tråd löst!
legisMedlem sedan juli 20044 440 inlägg

cool :)

De premisser som gäller vad gäller byte av IP, är helt enkelt om din maskin inte kunnat/försökt förnya adressen och den då har tagits av någon annan. Detta brukar dock inte ske förrän andra lediga adresser fördelats först. Ditt IP bör alltså vara "reserverat" så länge din maskin förnyar det och i de fall den inte försöker förnyas är det "reserverat" tills det IP't står näst i tur att delas ut.

Genererad på 368 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb