webForumDet fria alternativet

windowsfråga

7 svar · 479 visningar · startad av stork

storkMedlem sedan juni 2001239 inlägg

Hej

Kan man göra så att windows återställs vid varje omstart så som många skolor har gjort för att man inte ska kunna installera program och spara filer på c: Jag skulle gärna vilja göra så på en dator men vet inte hur man gör.

DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

Man kan ju ändra rättigheter lite så användare inte kan göra sådant tror jag.

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Det är nog mandatory profiles du är ute efter.

maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg

fins annars hårdvara som fixar detta om du är ute efter en stabil o säker lösning
mjukvara brukar va lätt o komma förbi

storkMedlem sedan juni 2001239 inlägg

jag läste lite om mandatory profiles och det är väll något sånt jag är ute efter. Men som jag förstår det så måste man kanske ha datorn i ett nätverk och det tänkte jag inte ha. Operativsystemet som jag använder på den datorn är för övrigt windows ME.

Idag använder jag Norton Ghost för att återställa den datorn när den krachar men nu har jag tänkt att om man inte kan skriva något till c: alls så borde jag slippa hela den där proceduren.

svenMedlem sedan aug. 2001383 inlägg

Jag jobbar på en fritidsgård och känner väl till problemet. Vi använder oss av Illusion (tror jag det heter). Det funkar som så att allt som man instalerar försvinner när man startar om datorn. Mycket smidigt. Tror till och med att man kan undanta. Tex om man vill spara grejjor i Mina dokument.
Har dock ingen aning om var man får tag i det.

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Har testat denna produkten http://www.tandberg.se/Produkter/Safety/safety.htm mycket trevligt att använda i just elevsalar.

DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

sven skrev:

Jag jobbar på en fritidsgård och känner väl till problemet. Vi använder oss av Illusion (tror jag det heter). Det funkar som så att allt som man instalerar försvinner när man startar om datorn. Mycket smidigt. Tror till och med att man kan undanta. Tex om man vill spara grejjor i Mina dokument.
Har dock ingen aning om var man får tag i det.

Just det! Det hade dom i plugget förr kommer jag ihåg. Verkade bra. Fast lärarn glömde stänga av access till BIOS'en så jag gick inte där och ändrade så jag kunde boota från min diskett och sedan var det ju bara att göra som man ville :)

139 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)