noratxMedlem sedan feb. 200193 inlägg Tjena!
Har suttit ett par timmar nu med ett extremjobbigt problem...
Jag har utav någon mysko anledning blivit drabbad av en hijacker (och jag kan inte komma på hur eller vart ifrån den har kommit.. men, det är väl som vanligt.. ett SBS fel.. jag har vart oförsiktig.
Vanligen när man söker efter andress som inte finns.. (tex. https://www.testamassa.se som då inte är registerad), så ska man ju (om man som jag, använder IE, komma till http://sea.search.msn.se/dnserror.aspx?FORM=DNSAS&q=www.testamassa.se )
Men det gör inte jag....
I adressfältet står adressen jag sökt efter kvar, men jag hamnar på nån underlig sida kallad mynewslink.com (www.mynewslink.com).
Jag har försökt med allehanda metoder att återställa detta.
Manuellt via regedit, anvät hijackthis, spybot search&destroy, (Trayapp tror jag att ett program hette), samt MS egna malware avlägsnare. Men inget hjälper.
Har ägnat en hel del av min tig att söka av google efter hjälp, men absolut nada.
Finns det någon som kan tala om förmig hur jag skall återställa "dns error" länken? Inte för att jag vanligen brukar använda mig av MS egna söksida när den väl dyker upp, men jag har hellre den, än en sida som är suspekt och som jag inte själv bett om att få dit.
Hoppas någon har tid över att kunna hjälpa mig med detta..
Tack!
DecibelMedlem sedan jan. 2003737 inlägg Leta rätt på selfhost.exe och försök isolera eller radera den, den brukar ha att göra med dendär dyngan, kika också i host filen så den inte lagt in nå pekningar där.
noratxMedlem sedan feb. 200193 inlägg Nämen se på fan.. en Decibel.. =)
hosts filen är clean.. där var ett av de första ställena jag misstänkte fel i...
någon selfhost.exe har jag inte heller.. har sett bland mina sökningar på google att den brukar vara involverad i sånt här skit, men inte den här gången..
maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg kolla på sidan du kommer till om du hittar nån support/faq brukar gå o avinstallera dom där via
noratxMedlem sedan feb. 200193 inlägg mayday: Been there, done that...
Finns absolut inga sådana länkar...
Har även backtraceat siten till företaget bakom siten och sökt bland en massa olika av deras sajter men utan resultat.
mynewslink.com är bara en i mängden av likadana adresser dom har till samma sida...
DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg Jag brukar lyckas rensa det mesta mha följande:
Symantec Antivirus
MS AntiSpyware
Sysinternals Process Explorer och AutoRuns
en gång var det dock knepigt som fan, googlade lite på meddelandet som brukar dyka upp och hittade ett program som tog bort det, deras egna, var lite skeptisk till att köra det, men jag tänkte att det kunde ju inte bli värre. Funkade faktiskt bra.
noratxMedlem sedan feb. 200193 inlägg SYmantecs antivirus har jag sedan länge skippat å kör med Avast! istället...
Jag tycker att den är bra mycket effektivare...
MS Antispyware lyckades inte hitta felet...
Process explorer har jag däremot inte tänkt på att testa, ska nog ta å göra det...
Det finns enbart en enda site jag lyckats hitta som beskriver samma fel, och ett sätt att ta bort skiten på... den var dock på porugisiska.. men efter att ha tragglat igenom en illa översatt text (använde intertran) så lyckades inte problemet bli avhjälpt.
Det verkar som om att just den här skiten är antingen väldigt nytt, eller så är de ovanlig, med tanke på hur lite info om den det går att hitta...
noratxMedlem sedan feb. 200193 inlägg Nu börjar det lukta lite mysko här...
Bara för att slippa skiten, så blockerade jag ett helt /19 nät i min brandvägg som härledde till företaget som hostar dessa siter.
Nu slipper jag se skiten, å bara för skojs skull, så testade jag att surfa till en icke existerande adress.. och vips, så kom jag till MS egna searchsite.
Testade sen med att surfa till en av de adresser jag testade med först.. (inte den rumsrenaste, så jag skiter i att skriva ut den här). Och då får jag upp "The page cannot be displayed".. antagligen försökte den redirecta mig...
Nu börjar jag alvarligt fundera på om detta kanske är något annat än en hijacker.
Kan det kanske vara nåt skit som försöker göra sig själv till ett förval.. typ.. "Hittar du inte adressen, gå till mynewslink.com, om den inte hittas, gå till MS standard".
Mysk mysko...
Nåväl.. problemet är ju löst så till vida att jag slipper se skiten iaf.. tack för hjälpen så länge.. Om någon (förutom jag) lyckas komma underfund med hur man blir av med skiten, så säg gärna till. Kan ju vara bra att det finns en slutgilltig lösning på problemet om någon annan som inte har en bra brandvägg råkar ut för skiten.