webForumDet fria alternativet

Underkänd produktnyckel

21 svar · 3 131 visningar · startad av therese

thereseMedlem sedan dec. 200331 inlägg

Jag har automatisk uppdatering av Windows. Klickade som vanligt på den gula ikonen för att uppdatera, men klantade mig när brandväggen undrade om jag godkände Genuine något och klickade nej! x(

Nu får jag meddelandet "Valideringen misslyckades: Produktnyckeln underkändes vid validering. Den produktnyckel som finns på din dator kommer från en volymlicensieringsnyckel som har blockerats. En volymlicensieringsnyckel licensieras normalt till organisationer som använder många kopior av Windows. Om en volymlicensieringsnyckel rapporteras stulen eller läckt blockeras den från att kunna godkännas vid validering." etc.

Jag har uppdaterat Windows hur många gånger som helst utan problem, så problemet måste vara att jag nekade Genuine... Skulle vilja få en ny chans att godkänna, men hur? Det måste väl gå? :q

maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg

gå in under regler på din brandvägg o ta bort regeln som spärrar Valideringen

Eller så går du in under
Internet explorer/verktyg/hantera tillägskomponenter
Däunder ska de finnas nått typ "Genuine Advatage" inaktivera den o starta om internet explorer så ska de fungera

Det stod under tidigare använda tilläggskomponenter att det redan var inaktivt. Kom på att jag kunde ta bort programmet istället och då kom frågan igen om jag ville uppdatera. Har inte provat än...

Jag har uppdaterat massor av gånger utan att behöva godkänna Genuine. Är det något nytt? Kanske jag trots allt har en kopia. :l

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Japp, Genuine Advantage har rullats ut successivt till fler och fler geografiska regioner. Du kommer inte att kunna använda Microsoft Update utan att validera din licens.

Ok! Tack till er båda för hjälpen! :)

nilosMedlem sedan maj 20034 inlägg

Fattar inte riktigt meningen med den här nya uppdateringen med Windows Genuine Advantage Notification. Är det meningen att programmet ständigt ska köras för att kolla att man har en licenserad version av XP eller? Brandväggen frågor ju vid varje start om verktyget får ansluta till nätet efter uppdateringen igår. Ska det inte behöva räcka att det kollar en gång?

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Nej, den kontrollerar varje gång man kör Windows update och/eller hämtar något från Microsoft Download.

nilosMedlem sedan maj 20034 inlägg

Ok men om man har automatiska uppdateringar så kommer den alltså fråga vid varje start. Verkyget går iaf att avinstallera men frågan är om man får några nya uppdateringar om man gör det...

maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg

legis skrev:

Japp, Genuine Advantage har rullats ut successivt till fler och fler geografiska regioner. Du kommer inte att kunna använda Microsoft Update utan att validera din licens.

FEL FEL FEL FEEEEEEEEL

Starta IE gå in under Verktyg/Hantera tillägskomponenter
Leta på "Genuine Advantage" I listan Välja Inaktivera Tryck OK

Starta om IE gå in på windowsupdate ....du får upp en popupp att ett tilläg är inaktiverat sen rullar de på som vanligt o du kan uppdatera ditt system.

OBS detta får inte göras för att uppdatera en olaglig kopia . Det fungerar men du får inte .... :P

DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

Men den här nya som kom idag (?) det är nån windowstjänst eller nåt och säger till varje gång man startar Windows :)

mayday skrev:

FEL FEL FEL FEEEEEEEEL

Starta IE gå in under Verktyg/Hantera tillägskomponenter
Leta på "Genuine Advantage" I listan Välja Inaktivera Tryck OK

Starta om IE gå in på windowsupdate ....du får upp en popupp att ett tilläg är inaktiverat sen rullar de på som vanligt o du kan uppdatera ditt system.

OBS detta får inte göras för att uppdatera en olaglig kopia . Det fungerar men du får inte .... :P

Utan att säga för mycket kan jag garantera dig att jag vet mer än du i denna fråga. Du kommer inte att kunna använda Microsoft Update om Genuine Advantage misslyckas. <-- punkt ;)

DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

Näe precis, första versionen av den där gick och lura med att bara inaktivera den, men det lyckades dom fixa till ganska snabbt. Var ju länge sedan det blev så. Nu verkar dom ha gått ett steg längre. Men hur som helst. Det var en sak jag tänkte på!
Microsoft (Windows) Update fungerar inte då nej, MEN automatiska uppdateringar funkar ju. Det påverkas inte av den där grejjen.

Automatic Updates kan användas för att ladda ner säkerhetsuppdateringar utan att använda WGA. Helt rätt :)

nillehbgMedlem sedan juli 200246 inlägg

vad jag har hört och så så finns det uppdatering via automatisk uppdatering som numera går in och kollar valideringen och den klarara inte ens av OEM licenser ens utan den säger att det blev fel vid validering av windows.

// Niklas

PoffeMedlem sedan apr. 20022 743 inlägg

legis skrev:

Automatic Updates kan användas för att ladda ner säkerhetsuppdateringar utan att använda WGA. Helt rätt :)

Så man kan alltså få systemet uppdaterat även med komponenten inaktiverad?

oskobMedlem sedan maj 20021 558 inlägg

Ingen blir väl glad av att det sitter folk med säkerhets hål. Inte ens Microsoft. Så det låter fullt vettigt. Men man kanske inte kan få saker som rör funktioner, som MediaPlayer etc. (Jag Vet ingenting)

Poffe skrev:

Så man kan alltså få systemet uppdaterat även med komponenten inaktiverad?

Japp. Automatic Updates kommer att fortsätta fungera utan att man validerat.

oskob skrev:

Men man kanske inte kan få saker som rör funktioner, som MediaPlayer etc. (Jag Vet ingenting)

Med Automatic Updates får du bara kritiska säkerhetsuppdateringar. Du kan alltså inte utnyttja de andra uppdateringsmöjligheterna som finns på MS Update.

oskobMedlem sedan maj 20021 558 inlägg

Precis.

nillehbgMedlem sedan juli 200246 inlägg

Detta skriver de på IDG om detta:
Äkta vara kallas för fusk
http://www.idg.se/ArticlePages/200512/01/20051201153949_CS/20051201153949_CS.dbp.asp

138 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)