web00132Medlem sedan maj 2001822 inlägg
Vet inte riktigt vad jag ska söka på i forumet så det får bli en ny tråd...
På min nya, hemmabyggda PC tankade jag hem ett DVD-brännarprogram och installerade igår (Observera att jag hade ganska många andra processer igång också, säkert 8-10 andra program). Precis när programmet var installerat blev skärmen svart och det var som att någon hade dragit ur kabeln till HD:n och dödat windows. När jag försökte starta datorn igen gick den igång, kollade efter HD, RAM osv och verkade hitta allt, därefter visade den "Press any key to enter BIOS" och till sist en skärm med nån mening som jag aldrig ens hinner börja läsa (typ "network boot blabla...") - därefter händer ingenting! Precis i det skedet brukar Windows dra igång och visa sin "uppstarts-bar" men skärmen är helt svart och det enda som hörs är fläkten.
Jag försökte starta med min Windows-CD och då kom jag till skärmen "Klicka på valfri tangent för att starta från CD", jag klickar på en tangent och skickas till skärmen "Kontrollerar maskinvara blablabla..." som visas i typ 2 sekunder och sen blir det lika svart som när jag testade utan CD.
Jag kör Windows XP SP2 på:
MSI K8T-NEO-V K8T800 SKT-754 ATX
MAXTOR DIAMONDMAX 10 200GB 7200RPM ATA/133 8MB
CORSAIR 512MB VS DDR PC3200 400MHZ CL2.5
Min första tanke var att kabeln till hårddisken hade börjat glappa eller så, men allt verkar sitta som det ska i burken. Och när jag går in i BIOS står det att "MAXTOR DIAMONDMAX..." är Primary Master och i såna fall borde väl den ha hittat HD:n? Kan det vara virus och i såna fall vilket? Finns det virus som kan slå ut Windows på det här sättet? Man kan ju tänka sig virus som pajar boot.ini och liknande men det funkar ju inte att boota från CD heller.
Då jag är tämligen beroende av min stackars dator i mitt arbete och är fattigare än en kyrkråtta vore jag oerhört tacksam om det går att lösa utan att behöva dra in dyra konsulter el dyl för att min lilla maskin ska återuppstå. Alltså: stort tack på förhand!
Mika3lMedlem sedan nov. 20013 776 inlägg
Hade något liknande problem för ett tag sen när jag hade installerat DirectX9 och det enda som fungerade för mig då var att göra en systemåterställning. Minns inte riktigt hur man går till väga men du kan ju söka i forumet eller testa dig fram helt enkelt. Testa att starta datorn i felsäkert läge.
Men asså, jag kommer väl aldrig så långt att jag kan välja att starta felsäkert? Eller? När kan man göra det?
Mika3lMedlem sedan nov. 20013 776 inlägg
Innan Windows och alla andra saker börjar laddas in så kan du trycka på någon av F-tangenterna (minns tyvärr inte vilken) så borde du få upp en del alternativ.
Tack för dina svar, men jag tror att precis där man ska trycka på F8 för att komma in i felsäkert läge, där blir skärmen svart. Så jag tror alltså inte att jag kommer till det skedet mao. Jag testade några ggr förut att trycka på F8, mellanslag och escape lite hipp som happ men då stod det vid ett par tillfällen typ "Upstart stopped because of pressed keys" eller nåt sånt. Tyvärr så sitter jag inte vid den strulande datorn för tillfället men jag får ge det ett par till försök när jag är där. Men ifall jag skulle kunna starta den i felsäkert läge borde det väl också gå att starta från CD-skivan? Eller är det nån som har nån annan idé?
Ok, nu har jag suttit hela dan idag och testat. F8 funkar inte, det händer inget när jag trycker där. Tror aldrig att jag kommer till det skedet där man kan välja F8 precis som jag nämnt tidigare.
Istället kollade jag på den här artikeln och så tankade jag Ultimate Boot CD härifrån. Först körde jag ett minnestest, memtest86+, som tog ca 5 timmar, därefter körde jag olika tester med programmet PowerMax för Maxtor hårddiskar. Enligt testerna funkar allt klockrent.
Sen testade jag att installera ett antivirusprogram som fanns på UBCD:n och då stod det att det var "0 files" på C: - där jag har min windowsinstallation. En okvalificerad gissning är att den helt enkelt inte hittade nånting där för att någonting är trasigt där. Som jag förstått det så kan det vara bootsektorn som är paj (vet inte exakt vad det innebär dock), hur kan jag bäst testa det? Finns det nån risk att jag har virus i bootsektorn? Och är det NÅN som har NÅGOT tips what so ever för nu jag bli lite orolig... :(