Ta en titt på följande tråd - http://www.webforum.nu/showthread.php?t=80093 - och följ instruktionen. Posta gärna minidumparna i ett nytt inlägg så ska jag gladeligen ta en titt på det. :)
Whopedo.
Nu är det strul igen. Mindre ovanligt med mina burkar verkar det som.
Har en hdd på 80 som delats upp på två partioner; femton (E:) och sextiofem (F:).
Har en annan hdd på 120, C:
Förra gången min dator lade ner så var det 80 gb:aren som började strula. Då fick jag installera XP på dåvarande G: istället, vilket gjorde den automatiskt till C: när ordinarie disk inte längre erkändes av datorn.
Formaterade 80, delade upp i samma partioner igen och där borde sagan ha slutat lyckligt tycker jag.
Det gick någorlunda bra i kanske två månader, sedan igår kväll så började problemen igen.
Hade igång en drös program, bland annat Photoshop (som är installerat på F:, gamla C:) när datorn efter att ha fryst till gav mig en finfin blåskärm.
Hann inte med att se vad som stod innan den startade om... eller försökte starta om.
Nu börjar det mindre roliga.
De första gångerna som jag försökte starta om så kom jag förbi winloggan med svart bakgrund, för att därefter få en helsvart då den inte loggade vidare. Lade ner försöken någon timme då risken för att ha sönder något var överhängande. Nästa gång jag försökte så kom den fram till chkdsk och talade om att den behövdes inkonsekvenskontrolleras (tror jag). Detta gjorde den på lilla E: och den talade om att där fanns fem stycken segment som inte gick att läsa.
Den kom till del 3 av kontrollen sedan så frös den helt. Upprepade detta ett par gånger, alltid med samma resultat.
Tog en välbehövlig paus från datorn igen.
En timme senare började det som vanligt, men sedan så kollade den E: än en gång, och denna gången så slutade jag räkna segment när det kommit över femtio stycken.
Min tanke var då att 'jaha, fel på 80' så den plockades ut.
Tänkte att C: borde fungera ändå, då det är på C: som win är.
När datorn sattes igång så blev det sirap. Den första sidan som skall blinka till och sedan vara förbipasserad höll sig kvar minst tre minuter. Därefter kom man till ännu en svart sida med vit text (*känner sig så extremt insatt*) och det stod att den inte kunde boota om så jag skulle sätta i xp-skivan.
Gjorde detta och tänkte försöka reparera... något. Vad vet jag inte då 80 som sagt var bortplockad.
Försökte med kommandot chkdsk /r och fick svaret att det var ett felaktigt kommando.
Backade, testade igen - samma resultat.
Det enda sättet att komma in i win är att nu ha satt tillbaka 80 och -hoppar över- kontrollen som rullar igång på E:
Då kommer jag in, även om win är instabilt.
Så vad göra?
Är det fel på båda diskarna?
Något tips?
Och om ovanstående låter helt obegripligt så skyller jag på trötthet då jag suttit uppe hela natten och försökt få ordning på eländet.