webForumDet fria alternativet

Installera windows ifrån nätverk?

Windowsur Windows

7 svar · 624 visningar · startad av Jesper T

Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg

Finns det någon tutorial som beskriver hur man installerar win 2000/XP till burkar över nätverk?

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Beror på metod. BDD, ADS, RIS, pxeboot etc etc.

Har inte en blekaste vad som är skillnaden.
(Det är för många treställda förkortningar i datavärlden... ;) )

Det jag igentligen skulle vilja göra är en kopia av en dator som jag lägger på ex en filserver.
Sedan så tänker jag mig att man sätter in en diskett i en tom burk och helt enkelt kopierar över alla filer till den samma via nätverket. Varpå man bara startar om den och så är saken biff. Eventuellt så får man byta nyckeln så att den blir rätt.

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

RIS kan vara lämpligt isf. Denna länk borde kunna ge dig en hyffsad beskrivning:

http://support.microsoft.com/?id=325862

maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Ghost server verkar mer passa tycker ja
iofs så skirver du ju över hela partitionen då men kanske går o leva med

RIS verkar inte vara aktuellt eftersom att vi varken har DHCP i servern och inte heller en DC-server.

Ghost server... Är det ex. symantecs Norton Ghost 9.0? för den har vi?
Jag fattar inte hur man skall göra för att göra en bild av en annan dator än den "lokala" så att säga. Då får man ju med norton ghost och hela baletten. Det skulle vara smidigare att gör bilden av en "ren" dator med precis de programvarorna som skall vara/vi har licenser till.

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Tack, det var ju en bunt lektyr. :)

Har dock ännu inte utrönat vilken Norton Ghost version jag skall använda. Jag har 9.0 men den verkar inte fungera enligt din fösta länk. (Finns i alla fall inte beskriven).
Sysprep irriterar mig, när jag har skapat en sysprep-installation på en partition så vetesjutton hur jag gör en ghost på den partitionen.
Äter upp min hatt snart. :)

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.94fcd635
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)