webForumDet fria alternativet

Pratbubblor, väntläge och viloläge

Windows

8 svar · 558 visningar · startad av Oputres

Medlem sedan feb. 2004333 inlägg
Frågan#1

Några frågor som rör mitt WinXP

1. Vad är egentligen skillnaden på vänte- och viloläge? Båda verkar ju smått döda datorn.

2. Jag får en massa pratbubblor vid systray, bl.a. att mitt trådlösa internet har utmärkt uppkoppling. Kan man stänga av dessa? De kommer alltid upp ett gäng när jag startar datorn. Jag har försökt gå in på de olika för att hittan någon avstängsningsmöjlighet men finner bara funktioner att helt ta bort ikonerna - vilket är olämpligt då jag vill ha vissa specifika kvar.

Medlem sedan maj 20021 558 inlägg

Ang. 1:
Fasen jag har ju nyss läst om detta. borde veta exakt, men viloläge drar mindre ström än viloläge. Vet dock inte exakt skillnaden.

R:
Ang 2: det finns inte en liten text längst ner i bubblan där det står "klicka här för att inte visa meddelandet i framtiden". Det ser inte ut som något klickbart på något sätt så det kan vara svårt att få syn på.

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg

2. Använd tweak UI för att stänga av "baloontips"
http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/powertoys/xppowertoys.mspx

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

oskob skrev:

men viloläge drar mindre ström än viloläge.

Hmm... var det där en fint?! hmm... det är för sent för sådana där klurigheter. Ungefär som att en variabel konstant inte kan finnas men en konstant variabel är inga problem :)

Medlem sedan dec. 1999167 inlägg

Enligt win hjälp så:

Viloläge:

Ett tillstånd som innebär att datorn stängs av när den har sparat all information i minnet på hårddisken. När du avbryter viloläget återställs skrivbordet med alla de program och dokument som var öppna före viloläget.

Vänteläge:

Ett tillstånd som gör att datorn förbrukar mindre energi när den är i passivt läge och samtidigt förblir direkt tillgänglig. Medan datorn är i vänteläge sparas inte information i minnet till hårddisken. Om ett strömavbrott skulle ske, går informationen i minnet förlorad.

Medlem sedan maj 20021 558 inlägg

Hah :D Väntläge drar mindre än viloläge :P Men det var ju inte riktigt rätt fick jagveta nu :'(

Medlem sedan jan. 20023 327 inlägg

sorry för att jag fiskar upp denna. På min bärbara har jag engelskt XP och där heter det hibernate, motsvarar hibernate viloläge? Borde va så. Hur aktiverar man det i menyn när man avslutar?

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Control panel - Power options - Fliken Hibernate

Medlem sedan jan. 20023 327 inlägg

Tack tack :)

280 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
142 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
134 ms — ändringar (db)