Jag lämnade min nya dator framme med Win98 påslagen. När jag har WinXP på så går den ner i viloläge och "dör". Ett knapptryck senare så är man igång där man slutade.
Problemet med Win 98 är att endast skärmen blir svart - resten är på vilket gör att datorn blir varm och således måste blåsa ur all varmluft. Än värre är att datorn inte vaknar efter knapptryck på tangentbord eller mousepad. Det blir bara till att prova med on/off-knappen men då slås ju bara datorn av.
Några tips? I XP kan jag välja på vilo och vänteläge. Är det kanske detta som spökar?
Ny dator med Win 98? Är du inte riktigt frisk? ;) Viloläge (Hibernation) "dödläget" finns inte i Win98. Energialternativen kan du ändra i kontrollpanelen. Jag mins inte riktigt vad den kallas men ikonen ser ut som en stickkontakt för elnätet.
Jag har både Win98 och XP. Måste ha 98 då det var den billigaste lösningen att få en webbserver på datorn.
Det stora problemet är att skärmen inte tänds efter "viloläge" i Win98. Kan detta kanske bero på att drivrutinerna för grafikkortet kanske inte är rätt?
Problemet med win98 är urgammalt och det finns en hotfix. Sök på support.microsoft.com. Har även för mig att detta var ett problem på gamla compaq-installationer, så om du har en OEM-installation är det värt att kolla hos leverantören.
Nu har jag sökt runt lite men finner inget. Kommer du ihåg några nyckelord? Jag sitter mycket riktigt på en HP/Compaqdator men jag har en fristående Win98SE då jag fått WinXP-OEM till datorn (Jag kör två op-system men det är bara Win98 som strular).
Har det verkligen något med BIOS att göra? Jag har ju inga problem med skärmen när jag kör WinXP på samma dator? Kan det ha att göra med att drivrutinerna till skärmen kanske inte är helt 100?
127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.25f56b17