Peter_BMedlem sedan apr. 2000642 inlägg Jag har ett litet irriterande problem, efter att ha skaffat ny burk med windows xp home. Det går väldigt långsamt att surfa, ansluta tar lång tid och visa sidan ännu längre. En äldre dator med windows 2000 pro funkar mycket snabbare (samma internetuppkoppling).
Båda burkar kör zonealarm's brandvägg. Jag har provat med och utan antivirus..
För att inte tala om hur det går när jag kör bittorrent (azureus, givetvis bara för linux-images etc :)). Det går väldigt ryckigt på xp-datorn (går ett tag, sen dör allt... sen kommer det igång, sen dör allt.. ). På windows 2000-datorn går det stabilt och fint. Men den vill jag ju egentligen skrota...
Är det nått speciellt med xp home? Finns det nått litet registerhack som kan få fart på det hela tro? Jag vill ju använda den nya till lite mer än word ;).
Annars funkar xp-datorn väldigt bra. Spel o generellt windows-jobb är inga problem. Tacksam för hjälp!
Ta bort ZoneAlarm och testa med windows inbyggda brandvägg.
åsaboeMedlem sedan juli 2004276 inlägg Ny burk skrev du, sprillans ny då? Har du haft den uppkopplad mot internet utan brandvägg/antivirus igång? SP2 hade den väl med sig förmodar jag. Det tar inte särskilt lång tid att få in mängder av sk*t i XP om man råkar koppla upp sig utan skyddsprogrammen, och just seghet är ett tecken på ohyra. Men naturligtvis kan det vara annat också...
Peter_BMedlem sedan apr. 2000642 inlägg Jag har testat bägge, och även helt utan brandvägg, utan någon märkbar skillnad.
Peter_BMedlem sedan apr. 2000642 inlägg Jag började med att installera om den när jag fick den (lyckades förstöra allt när jag avbröt en raid-rebuild.. hehe), och den har aldrig varit uppkopplad utan brandvägg (i början windows inbyggda).
Alla grejer från windows update är installerade, kör med norman antivirus (även om det är avstängt just nu, för att testa). Lite skumt... det verkar gå speciellt segt om man tex i azureus öppnar några hundra anslutningar hyffsat snabbt. I vanliga fall kanske man har 200 tcp-anslutningar eller så, men det verkar den inte palla rìktigt?
åsaboeMedlem sedan juli 2004276 inlägg Med brandvägg och uppdateringar borde det inte elände kunna vara orsaken, rimligen i alla fall. Har inga farthöjarregisterhack på lager... ;)
Peter_BMedlem sedan apr. 2000642 inlägg Det verkar funka inte fullt lika uselt om man bara har tex en sak igång som kör nått mot internet (eller tex en enda torrent). Men ändock uselt.
Jag är inte helt nöjd med winxp home efter vad jag sett hittils :/. Eller så är det nått jag missat?
legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg Det finns en inbyggd begränsning på att öppna 10 samidiga tcp-anslutningar i SP2. Sök lite i forumet så hittar du mer om det.
Peter_BMedlem sedan apr. 2000642 inlägg Den där logghändelsen ser jag kanske bara 3-4 ggr per dygn... det där om 10 nya anslutningar. Så jag är osäker på om det kan vara det... men jag ska prova i alla fall. Finns det några andra handikappande "features" som går att fixa?
Jag vet inte riktigt om jag köper virus-argumentet.. har man virus så har man ett riktigt stort problem i alla fall, även om det bara kan prova 10 ip-adresser åt gången.. :)
legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg Kolla om det finns nyare drivrutiner, även till nätverkskortet. Kolla efter nyare bios. Slå av dep.