Tänkte ta upp en liten puckad grej, som jag har haft problem med, lite då och då. De senaste dagarna extra mycket...
Det går ut på att Win XP Pro "hänger/fryser" totalt, mer eller mindre slumpmässigt.
Enda möjligheten är att stänga av burken, hårt.
Task Manager? Ha! Inte en chans! Ctrl-alt-del? Ha! No way! Knappen!
Just nu sparar jag denna text lite då och då i en textfil, för säkerhets skull.
Otroligt irriterande, behöver väl inte tilläggas...?
Jo.
Event Manager säger ungefär såhär: "ACPI BIOS is attempting to read from an illegal IO...", när man väl lyckas starta upp eländet igen.
Kan förresten i detta sammanhang tillägga att en av tre minnesmoduler, ett 256MB SDRAM, passade på att "gå sönder lite grann" i samma veva, så det var ett helsicke innan jag ens fick igång burken, alls... Kör nu med bara 0,5GB RAM. Jaja.
I samma veva som vad? Jo, när jag - nu kommer det - installerade ett splirrans nytt 108GB/s-PCI-kort. Det - kortet - fungerar alldeles utmärkt! Men det ger tydligen upphov till någon form av "adresskrock", ibland - eller nå't.
Efter lite forskande efter andra liknande problem på nätet, tror jag mig ha kommit på orsaken till "hänget".
PCI och många kort.
Fast jag vet inte...
Är det någon som kan säga om "det ser illa ut", eller om det faktiskt är helt normalt (för Windows...)?
Se bifogad jpg.
Och nä - jag tänker inte ominstallera och köra Linux - än...
;-)
Allvarligt skämtat - jag vore tacksam till tusen för all hjälp jag kan få!
Vilka av dessa HW-pryttlar kan jag "avinstallera"?
Eller hur gör man, för att det inte ska bli så "trångt" eller onödigt jobbigt för BIOS och Win XP att hålla reda på alla enheter?
Jag menar - använder jag verkligen alla TRE audiodrivrutinerna, eller vad det nu är jag har, enligt listan...?
Creative SoundBlaster Live! Value, NVIDIA GeForce2 MX och VIA AC'97 Audio Controller (WDM)...
Har det med de gamla IRQ att göra? Det var ju ett problem "förr", vill jag (helst inte...) minnas - när man själv manuellt fick tilldela varje kort en unik IRQ och en viss minnesadress...!?
Alla PCI-kort har ju IRQ=11 - hur går det ihop?
Är det här det börjar trassla till sig?
HJÄLP!?!?!?
;-)