webForumDet fria alternativet

ACPI BIOS is attempting to read from an illegal IO...

Windowsur Windows

5 svar · 480 visningar · startad av sne1

sne1Medlem sedan jan. 200363 inlägg

Tänkte ta upp en liten puckad grej, som jag har haft problem med, lite då och då. De senaste dagarna extra mycket...
Det går ut på att Win XP Pro "hänger/fryser" totalt, mer eller mindre slumpmässigt.
Enda möjligheten är att stänga av burken, hårt.
Task Manager? Ha! Inte en chans! Ctrl-alt-del? Ha! No way! Knappen!

Just nu sparar jag denna text lite då och då i en textfil, för säkerhets skull.
Otroligt irriterande, behöver väl inte tilläggas...?

Jo.
Event Manager säger ungefär såhär: "ACPI BIOS is attempting to read from an illegal IO...", när man väl lyckas starta upp eländet igen.

Kan förresten i detta sammanhang tillägga att en av tre minnesmoduler, ett 256MB SDRAM, passade på att "gå sönder lite grann" i samma veva, så det var ett helsicke innan jag ens fick igång burken, alls... Kör nu med bara 0,5GB RAM. Jaja.

I samma veva som vad? Jo, när jag - nu kommer det - installerade ett splirrans nytt 108GB/s-PCI-kort. Det - kortet - fungerar alldeles utmärkt! Men det ger tydligen upphov till någon form av "adresskrock", ibland - eller nå't.

Efter lite forskande efter andra liknande problem på nätet, tror jag mig ha kommit på orsaken till "hänget".
PCI och många kort.
Fast jag vet inte...

Är det någon som kan säga om "det ser illa ut", eller om det faktiskt är helt normalt (för Windows...)?
Se bifogad jpg.

Och nä - jag tänker inte ominstallera och köra Linux - än...
;-)

Allvarligt skämtat - jag vore tacksam till tusen för all hjälp jag kan få!

Vilka av dessa HW-pryttlar kan jag "avinstallera"?
Eller hur gör man, för att det inte ska bli så "trångt" eller onödigt jobbigt för BIOS och Win XP att hålla reda på alla enheter?
Jag menar - använder jag verkligen alla TRE audiodrivrutinerna, eller vad det nu är jag har, enligt listan...?
Creative SoundBlaster Live! Value, NVIDIA GeForce2 MX och VIA AC'97 Audio Controller (WDM)...

Har det med de gamla IRQ att göra? Det var ju ett problem "förr", vill jag (helst inte...) minnas - när man själv manuellt fick tilldela varje kort en unik IRQ och en viss minnesadress...!?
Alla PCI-kort har ju IRQ=11 - hur går det ihop?
Är det här det börjar trassla till sig?

HJÄLP!?!?!?
;-)

051003PChang.jpg
ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Du har tankat ner och installerat alla kritiska uppdateringar på wu till at börja med?

Förklaring till felmeddelandet ang acpi:

http://www.webforum.nu/showthread.php?t=24492&highlight=acpi

Nu är det inte säkert att felmeddelandet har någonting med din dators frysningar att göra (det är tom ganska osannolikt), men uteslutning är en hyfsat bra felsökningsmetod.

Vad gäller irq så skit i det, eftersom du har en acpi dator så klarar xp av att tilldela upp till 256 virtuella irq:r, det du ser i enhetshanteraren är hårdvarans "fasta" irq, ointressant i sammanhanget.

Fö, vad var det sista du gjorde/installerade/ändrade i datorn innan det började strula?

Hej Reefer och tack för ditt engagemang!

Hm.

Jag har också sett det där med att Windows XP är byggt för att förhindra att ACPI skriver till "fel" minnesplatser i BIOS (eller om det är tvärtom, eller inte alls så...?).

Nä - jag har förmodligen inte tankat ner de senaste kritiska uppdateringarna, tror jag, av en viss anledning som jag kanske inte ska ta upp så här offentligt...

Men, men...
Burkens OS och dess patchar är hyfsat up-to-date, i alla fall, och BIOS är så nytt som det finns att uppbringa.
Kan man uppdatera sin burk, även om man har en av MS icke godkänd version...?
(Grejen är att jag har en gammal ME-licens, men hade strul med den för ett par år sedan. Då fick jag en mycket god kontakt med MS support(!), som till slut sa att "ta bort den där filen" och jag frågade om han var säker - "jadå!". Då kraschade hela eländet och jag sa att "nä, nu fixar jag XP och kör på den, med den gamla licensen - vad säger du om det?". MS supportkillen sa ingenting och jag tog det för ett "OK"...)
Så blev den storyn då offentlig i alla fall...
;-)
Som sagt -
Kan man uppdatera sin burk, även om man har en av MS icke godkänd version...?

Däremot - jag tror absolut på det du frågar om - jag installerade ju ett splirrans nytt 108GB/s-PCI-kort, och då uppstod problemen. Kortet fungerar alldeles utmärkt! Men det är förmodligen det som ger upphov till någon form av "adresskrock", vilket gör att Windows XP reagerar med att förhindra det där ACPI-tjafset, vilket i sin tur "fryser" burken - eller?

Frugan vill att jag ska "sätta dit sladden igen" - men jag har flyttat ADSL-modem och trådlös router, så det innebär att jag skulle få fixa en 15 meter lång LAN-kabel och tatta den rakt över vardagsrumsgolvet...
Not an option.
;-)

HJÄLP!?

maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Till och börja med gå in i Bios o ändra APCI inställningarna Allt till Auto som går

Sen antar ja att du använder ESD SKydsutröstning när du plockar med dina kort/minnen i datorn

Om inte har du en väldigt bra anledning nu att börja så slipper du posta massa trådar pga att du skadat hårdvaran genom att inte använda de

Tjo MejjDejj!

Tack för ditt svar!

APCI går tyvärr inte att ändra till mer än två olika värden (pinnar på en krets, skulle jag tro, S1(POS) eller S3(STR)) i mitt BIOS, som är så nytt det kan gå att uppbringa.

Tja, ESD-band kan jag tyvärr inte skryta med att jag använder, trots att jag både har gått seriösa utbildningar för det och arbetat med dylika ting...
Men jag försöker alltid se till att jag har samma potential som både burk och kretskort.
Är så säker man kan vara, som amatör, att ingen krets är ESD-skadad.

Det här nedrans APCI börjar gå mig på nerverna...

Du som verkar ha lite koll, precis som Reefer, som tyvärr verkar ha gett upp mig - finns det någon av "prylarna" (device - kolla i min bifogade fil i första inlägget) som jag skulle kunna avinstallera - och i så fall - hur gör jag det?

TACK för all hjälp jag kan få!

Kan meddela att felet med hängning/frysning enbart berodde på installationen av ett splirrans nytt 108Mb/s-PCI-kort (D-Links DWL-G520M (MIMO)). Det gav upphov till någon form av "adresskrock", ibland - eller nå't.
Ett av mina tre 256MB SDRAM pajade och burken frös/hängde sig när den behagade - allt mellan direkt vid start/knapptryckning till efter två timmar.
Oftast efter någon minut efter att Windows initierats klart.
Nu har jag fått ett enklare kort - fortfarande 108Mb/s, men utan MIMO - DWL-G520 (plus).
En eloge till D-Links fantastiskt vänliga och tillmötesgående support!
Men en spark i häcken på utvecklarna av det nya MIMO-kortet! Kortets teknologi är (enligt supporten) allt för avancerad för en så gammal burk som jag har - en 933MHz PIII med 768... numer bara 512 MB... RAM - men det framgår liksom inte av informationen man får/kan läsa vid köpet...

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.a2ca460b
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)