webForumDet fria alternativet

Jag vill ha både XP home och Win98

Windows

15 svar · 388 visningar · startad av Oputres

Medlem sedan feb. 2004333 inlägg
Frågan#1

Allå!

Då XP Home till min stora besvikelse varken har stöd för PWS eller IIS skulle jag vilja ha både XP Home och Windows 98 installerat på datorn. Jag har förstått att det skall gå att ha två system installerade samtidigt. Då kan jag när jag skall utveckla mina webbprojekt köra Windows 98.

Hur gör man då? Idag har jag två partitioner, en på 10Gb (C:) och en på 50Gb (D:). På C: har jag XP Home installerat.

Skall jag ha systemen på två olika partitioner och måste jag ställa in i BIOS att den skall fråga efter vilket jag vill starta?

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Det är inte BIOS som säger vilket OS som ska starta. Den informationen ligger i något som kallas Master Boot Record (MBR). MBR är en liten del av hårddisken som läses in vid uppstart och där finns information om vart OS:et börjar på hårddisken. Du lär vilja installera operativsystemen på olika partitioner. Sedan kan du använda Windows XPs boot loader för att lägga in din Windows 98-installation vid uppstart. Kolla i Egenskaper för Den här datorn och sedan under fliken Avancerat. Tryck på inställningar för uppstart och återställning. Vet inte exakt hur du ska redigera boot loadern för att lägga in ett menyval för Windows 98, men det har säkert google svar på.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Ett effektivt sätt att dela upp en hårddisk är att använda XFDisk Kolla på nätet.
Skapa sedan tre partitioner, två för de operativ som du vill köra och den tredje för att lagra gemensamma data.

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Du vill alltså ha en webbserver i Windows XP? Köp Windows XP Pro då, så slipper du hålla på och stula. ;)

Medlem sedan jan. 20013 582 inlägg

Kanske bättre att skaffa XP-Pro?

//Henrik

hmm, du hann före Pace...

Visst vore Pro att föredra men då skall jag punga ut med stålar jag inte har (vad kostar egentligen Pro, det finns ju hundra olika typer när man söker på internet). Det hela är högst irriterande eftersom jag bara vill ha typ världens minsta webbserver för att kunna testköra mina asp-sidor och Accessdatabas innan jag laddar upp det på internet. Jag fattar inte varför Microsoft helt skippade sina webbservrar på XP-home. PWS hade passat mina behov utmärkt.

Vidare gjorde jag ett försök att köpa en XP pro men det här lilla äcklet är ju en bedragare (= -900 på mitt konto). Efter betalning händer nada. Tar man sedan kontakt med idioten i ett annat namn får man svar om att produkten finns kvar. Ni kan ju prova - jag har slut på epostadresser.

OBS DETTA ÄR EN BEDRAGARE:
http://kopochsalj.eniro.se/query?noimage=&what=gti_info&id=A638707&search_word=WinXp+Pro+Sp2&district_code=1&category_id=&direction=&price_min=&price_max=&dir_code=1&date=&sr=&ax=gt&corporate=&private=&has_image=&ordernr=-1&stq=0&stq_val=0&hpp=3
OBS DETTA ÄR EN BEDRAGARE!

Oj!
Tråkig historia, det där... Off topic, men kan du inte anmäla det så i a f annonsen försvinner från Köp och sälj???

En uppgradering till XP Pro på svenska kostar cirka 2500 kr... så det är klart det är ju inte billigt...

Henrik

Det är din absoluta skyldighet att anmäla annonsen direkt.

Been there, done that. Händer ju ingenting. Jag har också polisanmält snubben. Det är högst irriterande att han:

1. Stulit mina pengar.
  2. Just nu stjäl andras pengar.
  3. Att Gula Tidningen inte gör något trots att jag skrivit till dem två gånger.

Så, nu har jag tre partitioner, två stycken i NTFS (C: och D:) och en i Fat32 (G:). Är det bara att installera 98 i G:? 98 kommer ju inte hitta C: och D: eftersom de är i NTFS. Kommer detta orsaka några problem? G: kommer väl under 98 bli C:?

Hur gör jag sedan då? Säg att jag installerar min bootbara 98. Vad händer sedan när jag startar datorn? Kommer jag komma in i XP igen eller blir det då bara 98 som kommer starta? Jag läste någonstans att man måste installera OS i den ordning de kom ut - alltså tvärtemot vad jag har gjort idag. Nu har jag ju redan XP Home installerat och vill installera 98.

Under Start och återställning (Egenskaper för Den här datorn) i XP står det att XP är standard-os men kommer det inte stå att Win98 är standard i Win 98 när jag installerat det?

Om du kör XFdisk löser sig detta självt. Om inte kan du ändra startordning och defaultid under systeminställningarna.

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Oputres skrev:

Så, nu har jag tre partitioner, två stycken i NTFS (C: och D:) och en i Fat32 (G:). Är det bara att installera 98 i G:? 98 kommer ju inte hitta C: och D: eftersom de är i NTFS. Kommer detta orsaka några problem? G: kommer väl under 98 bli C:?

Hur gör jag sedan då? Säg att jag installerar min bootbara 98. Vad händer sedan när jag startar datorn? Kommer jag komma in i XP igen eller blir det då bara 98 som kommer starta? Jag läste någonstans att man måste installera OS i den ordning de kom ut - alltså tvärtemot vad jag har gjort idag. Nu har jag ju redan XP Home installerat och vill installera 98.

Under Start och återställning (Egenskaper för Den här datorn) i XP står det att XP är standard-os men kommer det inte stå att Win98 är standard i Win 98 när jag installerat det?

Anledningen till att Windows 98 ska installeras först är troligtvis för att du ska få Windows XPs boot loader i MBR. Om du installerar Win 98 efter XP så kommer Windows 98 skriva över XPs boot loader och Win 98 kommer startas istället.
Ska D: vara en gemensam partition? Om ja: Kan Win 98 skriva till en sådan partition? Windows 98s partition borde ju kunna fungera som gemensam partition eftersom XP kan skriva till den.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Varför partionerade du. Win98 SE har ju stöd för NTFS väl?! ...jaja... iaf, det kan bli lite struligt när man installera W98 efter XP, men det går att fixa till. Det är min erfarenhet iaf. Man kan få lägga till båda OS i startupmenyn (boot.ini) och kanske grejja med bootsektorn, vet inte riktigt, men det är inga stora problem iaf. Bara å tuta och köra.

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

altså går ju o köra ISS på Xp home om man vill pula lite med register o så

fins en tråd om det här på wF tom

298 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
160 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
135 ms — ändringar (db)