webForumDet fria alternativet

Installera på nytt språk med gammal licens

Windows

8 svar · 521 visningar · startad av Gein

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg
Frågan#1

Har fått Windows XP Pro Eng. förinstallerat på en ny bärbar IBM Thinkpad. Vad jag har förstått så ska jag spara undan allting under c:\ibmtools vid ominstallation av operativsystemet för att behålla drivrutiner, förinstallerade applikationer och annat. Några skivor följde inte med paketet.
Men min fråga är: Kan jag installera om från en skiva med Windows XP Pro Sve. som jag har och sedan bara ange Thinkpad:ens licensnummer? Eller är licensnumret låst till just en engelsk version?

Eller ännu bättre (läste i en granntråd om multi language pack), kan jag, utan att installera om Windows, få operativsystemet på svenska?
red/ Verkar nog ändå som att en ominstallation är bättre än MUI. Så frågan kvarstår, kan jag installera från en XP Sve-skiva men använda Thinkpad:ens licens?

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Man kan inte byta språk i windows utan det är ominstallation som gäller.

Jag är tveksam till att OEM licensen som du fick med thinkpad'en fungerar på din svenska xp skiva.

Surt isåfall och jäkligt dåligt av MS. Jag får ringa IBM imorgon och höra hur jag bör gå tillväga. I värsta fall får jag väl inhandla en ny licens :x

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

OEM är ett helt annat pris är Retail, varför det också finns olika restriktioner på dem. Har du däremot en svensk retail-skiva så har du väl även en licens till den? Eller menar du att den licensen redan används? Isf gäller det jag sade. Kostnaden för en OEMlicens rör sig om ett par hundra kanske som maximalt. Jämför detta med butikspriset för samma version så förstår du varför det inte går att byta licensnycklar hursomhelst :)

Ibland har OEM-leverantörerna även låst sina maskiner så de bara tar emot OEM-versioner av Windows.

Jag har två OEM-licenser för svenskt Windows XP Pro. Jag vill inte använda dessa licenser på den nya bärbara utan jag vill bara utnyttja skivan för att få Windows på svenska. Jag vill ju använda den licensnyckel som hör till bärbara datorn. Det enda jag kan se är att XP Sve. skiljer sig i pris mot XP Eng. Men isåfall skulle jag gärna betala de hundralappar som skiljer dem emellan.

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Den OEM nyckeln som hör till den bärbara gäller bara den licensen och på det språket.

Byter du språk så är det en ny licens.

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Kolla med din OEM-leverantör om du kan byta licensen till en svensk. Ansvaret ligger helt hos dem. Finns inte OEM-leverantören längre kan du ringa Microsofts kundtjänst istället.

IBM försökte vänligt hjälpa mig men vi kom inte fram till någon vettig lösning förutom att returnera produkten alternativt att köpa en ny licens. Microsoft var korta i sina svar att det inte gick att lösa på något annat sätt än att skaffa en ny licens. Att byta ut licensen var inte möjligt. Så jag får helt enkelt returnera datorn och få tag i en med svenskt XP istället.

Tack för svaren!

250 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)