eriksMedlem sedan apr. 20011 418 inlägg Tja,
Jag har köpt en dator, som jag hade tänkt skulle fungera direkt. Det gjorde den inte, och till slut installerade jag om Windows. Nu verkar jag dock sakna några drivrutiener, bla. en för Ethernet, vilken jag antar att jag måste använda får att logga in på nätverket.
Jag köpte datorn av Dell och det finns med CD-skivor, där en av dem står Drivers på. Där borde ju drivrutinerna finnas.. Men man måste tydligen zippa upp dem, och hitta rätt själv. Jag har inte en aning om vilken jag ska välja, eller om jag är rätt sak på spåren!
Någon som kan detta?
Mvh Erik
DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg Du kan ju alltid kolla vad det är för hårdvara och sedan plocka ner drivrutinen från nätet istället, enklare och då får du ju dessutom den senaste.
eriksMedlem sedan apr. 20011 418 inlägg Ok, tack. Hur gör jag detta? En av enheterna heter Ethernet Styrenhet och ligger under Andra enheter. Sen ser jag inte mer info om den. Kan jag det?
DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg Du måste veta vad där är för modell och fabrikat. Antingen kolla i nån bruksanvisning/spec eller direkt på den (dvs ta av locket). Kanske kan gå med nån sorts program som identifierar saker som t ex Everest
legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg Hos Dell kan du skriva in service tag så får du alla nedladdningar som är relevanta för din dator.
eriksMedlem sedan apr. 20011 418 inlägg Men där finns ju ingen som har något mer ethernet i sig!!
Grejen är denna: Jag har insallerat mitt trådlösa nätverk D-Link, och det fungerade ett litet tag, men sedan slutade det fungera. På närverksuppkopplingar nu, har jag bara 1394-anslutning, alltså inte ens anslutning till lokalt nätverk (villken jag tycker borde ligga överkryssad).
Hur ska jag gå tillväga med probelmet. Jag anatar att jag behöver drivrutierna, men jag har svårt för att hitta dem...
legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg ethernet är nätverkskortet.
eriksMedlem sedan apr. 20011 418 inlägg Bland de hämtbara filerna finns menyerna:
Chipset
Communication Drivers
Display Devices
Printer Drivers
Removable Media Storage Devices
System and Configuration Utilities
Video Drivers
Det passar ju inte! Jag har med en CD från Dell, och där finns filer man kan zippa upp, men jag vet fortfarande inte viliken (där finns ett par stycken att välja mellan).
eriksMedlem sedan apr. 20011 418 inlägg Sen fungerar t.ex. inte PCI-Device heller. Men jag har ingen PCI-kort, så varför finns den med överhuvudtaget???
KlösMedlem sedan dec. 19992 615 inlägg Testa med chipset drivers och commumication drivers i den ordning jag skrivit här. Chipset sätter igång inbyggda funktioner på moderkortet såsom PCI, ljud, nätverk. Communication är bara en vild gissning från min sida :)
maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg altså i alla deras zip filer fins en textfil Versions.txt
i den ska de stå även vad der är till för
samt är inte så många tar inte lång tid o gå igenom
Eriks: om du kör in skivan med drivrutiner så får du upp ett program. Där i det programet skall det vara tex nätverksstyrenhet, men som sagt rätt ordning annars går det ej. Du skall börja med Dell desktop System software (DSS), sen chipset, grafik, ljud, nätverkskort.
Där i programet väljer du rätt fil och länre ner finns det extrahera.
eriksMedlem sedan apr. 20011 418 inlägg Jag hittade det nu! Fick ladda hem drivrutiner från internet, sen installera i rätt ordning (chipset först). Så nu är allt frid och fröjd!
Tack! /Erik
DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg kanon, kul att det funkade till slut!