webForumDet fria alternativet

Fråga whois.ripe.net från komandoprompten??

Windows

3 svar · 321 visningar · startad av lilja

Medlem sedan juli 20041 183 inlägg
Frågan#1

Eller heter/stavas det komandoprompten?? Aja, är inte så haj på det här så ni behöver ju inte attackera mig med facktermer, snälla? :)

Har läst på lite olika ställen att man skall kunna skriva i commandoprompten för att få whois-information från t.ex. ripe.net. men hur skriver man??

Jag har försökt med de två kommandona i följande engelska text men fattar inte hur eller vart man skall skriva...

To access RIPE you can use whois -h whois.ripe.net x.y.z.0 or whois x.y.z.0@whois.ripe.net, depending on your whois command. APNIC are at whois.apnic.net and Internic are at whois.internic.net

Medlem sedan mars 20032 667 inlägg

Du skriver:

whois domännamnet.domänprefixet

eller

whois ip-numret

eller vad menar du?

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Det finns ingen inbyggd whois-klient i Windows, dina referenser är antingen till linux eller något externt program.

Vad som finns är nslookup, men frågan är vilken typ av information du är ute efter.

Medlem sedan juli 20041 183 inlägg

legis skrev:

Det finns ingen inbyggd whois-klient i Windows, dina referenser är antingen till linux eller något externt program.

Vad som finns är nslookup, men frågan är vilken typ av information du är ute efter.

Ok, jag tror också att det är så... Jag såg dock någonstans på http://ripe.net/ att man istället för att skriva komponenter som anropar deras sidor och plockar ut information ur html-koden så kunde man anropa deras servrar med ett kommando. Jag förstod dock aldrig hur man skulle göra och söker man information på google så hittar man bara information om någon inbyggd komponent i Linux-distributioner...

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)