Windows (XP) har länge klagat på att några drivrutiner, b la C:\WINDOWS\system32\drivers\cdrom.sys, inte lästs in p ga de orsakar instabilitet. Jag provade därför att ta bort dem och då slapp jag felmeddelandet. Jag provade att bränna med Nero efter detta och det fungerade fint. Men nu hittar inte Windows några av mina cd/dvd-enheter, jag har en cd-brännare, en dvd-brännare och en dvd-läsare. Jag har kollat i enhetshanteraren och finner då att enheten "Generic Stealth DVD SCSI CdRom Device" inte fungerar. Jag har provat installera den men får följande felmeddelande: "Det går inte att läsa in den här enhetens drivrutin. Drivrutinen kanske är skadad eller saknas. (Kod 39)". Är det någon som vet vart man kan få tag i rätt drivrutin för den här enheten eller har en annan lösning på problemet?
Tacksam för svar!
Ingen som har en lösning på det här problemet?? :(
DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg Stealth låter som en Daemon-tools enhet eller så?
Jo, det stämmer att det är den virtuella enheten i Daemon Tools. Men det är samma felkod för mina cd/dvd-enheter. I bilden (dvd_cd-fel.gif) visas hur det ser ut i enhetshanteraren. Om man kör Nero Info Tool så får man också information om att ASPI-filer saknas (se bild). Har försökt avinstallera enheterna och installera dem igen utan resultat. Har också hittat drivrutinerna för min cd-brännare (LG GCE 8400B) och försökt ominstallera den utan att lyckas. Mycket tacksam för all hjälp!
maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg 1 ta bort alla cd enheter ur enhetshanteraren
2 installera dina WDM drivrutiner ... fins på Nvidia.com
3 återkomme med svar om de funka
Provade att ladda ner WDM Driver Version: 2.20 och installerade den men det fungerade inte. Är det rätt WDM? Förstår inte riktigt varför denna drivrutin skulle hjälpa? Är inte det här en drivrutin för TV-kort och liknande? Eller har jag valt fel WDM?
maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg WDM drivarna är till för din video-in Funktion Tyckte bara dom verkade störande som inte va installerade
men testa att avinstallera dom cd enheter du har installerade o starta sen om datorn o låt windows hitta dom på nytt
Provade detta och har provat det tidigare men får felmeddelandet som visas i bilden. Vad kan jag göra för att lösa det här problemet? Tack för din hjälp så här långt mayday!
maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg vad har du för moderkort?
kanske dax o uppdatera dina drivrutiner för det ide styrenheten osv
Har följande moderkort: Albatron PX845PEV (Pro) / PX845PEV-800
Kan det hjälpa med att uppdatera drivrutinerna för det? Det har ju fungerat tidigare med de drivrutiner jag har nu. Var hittar jag drivrutiner för IDE-styrenheten?
Får följande felmeddelande i loggboken vid uppstart:
Följande start- eller systemstartdrivrutin(er) avbröts på grund av fel under start:
cdr4_2k
Tjänsten cdralw2k kunde inte startas på grund av följande fel:
Den här drivrutinen har blockerats för inläsning
Tjänsten bsaspi32 kunde inte startas på grund av följande fel:
Det går inte att hitta filen.
Drivrutinen cdralw2k.SYS har blockerats för inläsning
Någon som vet vad bsaspi32 används till?
Ingen som har råkat ut för liknande problem eller har ett förslag på hur jag kan lösa det här?? Tacksam för svar. (y)
DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg Den där bsaspi32 verkar vara nåt skräp man inte behöver (testa sök på google), hittade det här t ex:
http://www.highdots.com/forums/windows-xp-help/some-info-about-what-hell-1414502.html
Löste till slut problemet genom att söka igenom WF ordentligt. Hittade denna tråd: http://www.webforum.nu/showthread.php?t=89137&highlight=kod+39