webForumDet fria alternativet

Loggar inte in i XP trots rätt lösen?

Windows

7 svar · 512 visningar · startad av :stefan:

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg
Frågan#1

Glöm min tidigare tråd om hårddisken som inte vill starta - nu är det allvar på riktigt! :e

En omstart gav hysteri i registret så till den milda grad att det bara var ominstallation som gällde. Efter ett första försök gick det bra och jag började bena ut oredan i Utforskaren - två hårddiskar, totalt fyra partitioner och enhetsbeteckningarna fullständigt huller om buller.

Det mesta ordnade sig i Diskhanteraren, men för att få C: på rätt partition krävdes ett enkelt registerhack enligt MS. Innan jag hackade detta tog jag bort en användare jag inte behöver samt bytte bort den där välkomstskärmen eller vad den heter när man loggar in.

Nu i efterhand tycker jag att jag borde kört en omstart där nånstans emellan. ;)

När jag nu startar burken kommer jag fram till loginrutan (den där man själv skriver in både användarnamn och lösen till skillnad från den andra där man bara klickar på rätt användare) och fyller i mitt lösen och trycker på Enter.

Men det går åt fanders! Istället för att logga in, blixtrar texterna Personliga inställningar läses in - Du loggas ut - Inställningar sparas förbi och jag är tillbaka vid loginrutan på nån tiondels sekund.

Oavsett om jag försöker med mitt vanliga konto (som inte har nåt lösen just nu) eller administratörskontot (med garanterat rätt lösen) så blir det likadant.
Det hjälper inte heller att starta i Felsäkert och ta det den vägen - det blir exakt samma visa.

Vafan gör jag nu?
Jag har fått igång den här Återställningskonsolen om jag bootar från XP-skivan, men jag begriper inte hur jag ska få registret att släppa in mig igen den vägen.

Eller blir det (ännu) en ominstallation som är receptet? Jag börjar bli rätt trött på att sitta som en dadda åt installationsprogrammet och svara på frågor då och då under 40 minuter... x(

Hjälp...

Ett stort tack går till Apple för att de tillverkar datorer som funkar när nöden är som störst! ;)

Tja, en reparationsinstallation gjorde att jag nu iaf kommer in i XP, men det tar evigheter!

Fram till inloggningen (bytt tillbaka till den enklare varianten) går det bra, men efter lösenord och enter står den i några minuter på "Personliga inställningar tillämpas" vilket ju är lite väl mycket.
Misstänkte att nåt i min profil blivit korrupt, men även på en sprojlans ny användare står den still. Först efter att den hackat till i diskettenheten (!) lossnar det och skrivbordet laddas in.
Ingen skillnad att köra utan lösenord btw.

Några idéer?

Följdfråga: I Utforskaren har jag ett helt gäng olika profiler i Documents and Settings till följd av alla jävla ominstallationer och det känns ju både lite overkill och som en källa till konstiga fel att ha så många där.

Jag har flyttat bort det jag behöver från min gamla profil som låg där, men frågan är nu om jag kan, utan följdproblem, rensa undan en del av det som inte används där?

Administratör
Administratör.PC
Administratör.SKRIVBORD
All Users
All Users.WINDOWS
Default User
Default User.WINDOWS
(min vanliga profil)
LocalService
LocalService.NT INSTANS
NetworkService
NetworkService.NT INSTANS

Enligt principen "bort med gammalt" - kan jag rensa på det sättet rakt av? Jag har sökt lite i regedit efter mappnamnen och det är bara de nyaste (med några få undantag) som finns där.

Medlem sedan maj 20012 080 inlägg

Jag skulle ta bort alla profiler som du inte använder. Observera att skrivbordet, favorites, my documents etc ligger sparade där.

I SYSTEMS PROPERTIES -> ADVANCED -> USER PROFILES SETTINGS kan du se hur stora dina profiler är.

Jag skulle skapa ett nytt användarkonto med adminrättigheter och börja använda det. Sedan kan du ta bort de gamla, kanske efter en säkerhetskopiering.

Jag skulle tro att du har något som är fel i registret. Om det är local user delen så får du ett nytt register om du skapar en ny användare. Ett enkelt test i alla fall.

Jo, allt viktigt (skrivbordet och application data) har jag flyttat till en backupmapp i roten, skapat en ny användare och kör på den numera - trots det segar det efter login.

Hela registret borde väl vara nytt eftersom en ominstallation i samma Windowsmapp som tidigare innebär en radering av hela mappen innan allt skrivs in på nytt? Eller ligger det, likt Documents and Settings, utanför c:/windows?

/red
Hm, efter en natts vila skuttar den igång precis som den ska minsann. Tänk att en god natts sömn kan göra underverk! :e
Nu ska jag rensa lite bland mapparna och se vad som händer...

Registren ska finnas under

\windows\system32\config & \Documents and Settings\{username}

HKEY_CLASSES_ROOT - this branch contains all of your file types as well as OLE information for all your OLE-aware applications.
HKEY_CURRENT_USER - this branch points to the part of HKEY_USERS appropriate for the current user.
HKEY_LOCAL_MACHINE - this branch contains information about all of the hardware and software installed on your computer. Since you can specify multiple hardware configurations, the current hardware configuration is specified in HKEY_CURRENT_CONFIG.
HKEY_USERS - this branch contains certain preferences (such as colors and control panel settings) for each of the users of the computer. In Windows 95/98/Me, the default branch here contains the currently-logged in user. In Windows 2000/XP, the default branch here contains a template to be used for newly-added users.
HKEY_CURRENT_CONFIG - this branch points to the part of HKEY_LOCAL_MACHINE appropriate for the current hardware configuration.
HKEY_DYN_DATA (Windows 95/98/Me only) - this branch points to the part of HKEY_LOCAL_MACHINE, for use with Windows' Plug-&-Play subsystem.

Svårt problem du har! Se till att uppdatera så mycket drivrutiner och dyligt som möjligt. Det kan nog vara i princip vad som helst som är fel. Har dock egna erfarenheter av trasiga roaming profiles/vanliga profiles som krånglar och ger liknande symptom som det du skrev om.

Efter lite IT-chefssupport lär det bli en formattering med åtföljande bök att installera alla program igen. Sen ska det skapas ghost! ;)

We like ghost !

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
131 ms — ändringar (db)