webForumDet fria alternativet

Problem, Bluescreen då jag ska installera Win XP

4 svar · 1 046 visningar · startad av Simpa

SimpaMedlem sedan aug. 20002 992 inlägg

Hej,
Ska försöka inkludera all tänkbar info som ni kan behöva för att förstå vad jag har för problem, då jag sprungit in i en vägg och inte vet hur jag ska gå vidare.

Köpte nya datordelar, som jag fick här om dagen, skulle även ta delar ifrån min gamla dator (RAM/HD/Ljudkort medmera), och bygga ihop dem i ett nytt chassi, Dessa delar var dem jag köpte:

Moderkort: Asus P5GDC-V Deluxe i915 4DDR-DIM
HD: Maxtor DiamondMax 10 6250RO 250 GB
Processor: Intel Pentium 4 640 Prescott 3.2GH

Sedan tidigare hade jag en 120 GB Seagate HD, med en partion med Windows på (C:) och en övrigt (D:).

Jag valde att min gamla HD skulle vara Master, och den nya slav.

Men.. Jag gick in och valde att den skulle bootas från CD, satte i en XP skiva, och filerna startades att flyttas över från skivan, men precis då alla filer flyttats över och Installationen ska starta, så får jag upp bluescreen med följande medelande:

Ett fel uppstod och Windows har stängts för att förebygga problem med din dator.
Om detta är första gången du ser detta medelande, bör du starta om datorn. Om medelandet visas igen, bör du utföra följande steg.

1. blablabla..
2. blablabla..

Teknisk Information:
*** STOP: 0x0000007B (0xC0000034,0x00000000,0x00000000)

Detta var felmedelandet jag fick då jag valde att ha min gamla Seagate som master, då jag valde min nya så hände precis samma sak, förrutom att Teknisk Information i felmeddelandet varierade lite.

Teknisk Information:
*** STOP: 0x0000007B (0x0XF78D2524,0x00000000,0x00000000)

Har prövat det mesta, att bara ha den nya HD;n inne, att bara ha den gamla, medmera, men utan att lyckas.. Och eftersom min gamla HD är NTFS så kan jag ju inte komma in i DOS och pröva att formatera HD:n därifrån.

Så innan jag slår sönder mitt huvud emot tgtbordet, så försöker jag mig på en post här, hoppas någon förstår vad jag menar!

Edit, har förresten prövat två olika XP skivor.

mvh Simon

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Standard brukar vara att det är minnesmodulerna som inte är kompatibla med något av det övriga. Har du mer än en minneskort i den så testa att skifta plats på dem eller att bara köra med ett av dem under installationen.

Minnskort.. hmm, inte ens tänkt i dem banorna, Står att jag har 2gb ram, vilket jag borde ha då jag har 512*4, men jag testar att tar bort dem gamla och kör med dem nya som jag vet är kompatibla med moderkortet.

Har inte hunnit testa om det fungerade med dem nya ramen ännu, då jag inte kommit hem till datorn. Men tar gärna emot flera tips på vad det kan bero på, då jag inte kommer ha tillgång till internet då jag väl kommer hem! :)
Shoot! :bire

mattiasnordinMedlem sedan maj 20012 080 inlägg

Jag tror mer på att den nya hårrdisken inte har några/felaktiga drivrutiner för "mass storage kontrollern" på ditt nya moderkort.

Det är i alla fall ett känt fel:
You receive a Stop 0x0000007B error after you move the Windows XP system disk to another computer

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q314082

Att du har den som master eller slave spelar inte någon roll då windows försöker kommunicera med alla diskar för att kontrollera filsystem etc... Det är nog vid denna access det smäller.

Om jag inte mins fel så kan du formatera om din gamla c: via XP installationsskivan. Då kommer du nog i alla fall vidare?!

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.2b84b982
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)