webForumDet fria alternativet

CRC.. knas

4 svar · 939 visningar · startad av Hepzy

HepzyMedlem sedan juli 2002211 inlägg

Satt och gick igenom en mapp med bilder som jag samlat på mig. Vissa har på senare tid börjat krångla när de skall visas, det står bara 'förhandsgranskar' och datorn börjar lagga finfint. Skulle då ta bort en av dessa irriterande filer (jpeg) men fick ett felmess om att det inte gick pga CRC.
Nähä. Öppnade ett nytt fönster för att testa på nytt... och då har alla bilderna och mapparna som fanns i denna samlingsmappen försvunnit.
Alla >_<

Någon som vet vad tusan det är som kan ha hänt?

RikardMedlem sedan dec. 19998 623 inlägg

CRC-fel indikerar att filen har blivit korrupt. CRC står för "Cyclic Redundancy Check".

Jag skulle scanna disken med chkdsk t.ex. :)

Mjo förstod att den blivit lite knasig, men inte varför eller varför det hänt med flera andra jpegs på sistone. Inte heller hängde jag med på hur det kom sig att alla de andra bilderna i samma mapp försvann, vilket var i runda tal 370 stycken x(

Körde en chkdsk och volymen var felfri.

Hade en kopia av en av bilderna som raderades i en annan mapp, så kopierade filnamnet och körde en sökning efter den för att se så att bilderna inte flyttats på något märkligt vis.
Men nej, det fanns bara denna enda kopian på datorn, så alla bilderna raderades helt.

Jag tror... att jag... vill ha sönder något >_<

stoffe-2kMedlem sedan apr. 20007 795 inlägg

Ofta är det trassiga (RAM)minnen som orsakar CRC fel på hårddisken. så kör ett minnes testprogram. http://www.memtest86.com/ tex.

Inte heller ovanligt att det kan vara pga. kabelfel.

Genererad på 379 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb