webForumDet fria alternativet

Datorn känner inte igen USB-stickan

12 svar · 1 325 visningar · startad av LasseLampa

LasseLampaMedlem sedan aug. 200371 inlägg

Plötsligt kan jag inte ansluta min externa hårddisk eller USB-stickan (minnet) på 128 Mb till USB-uttaget. En ruta kommer upp nedtill på skärmen att datorn inte känner igen utrustningen.
En gammal USB-sticka på 16 Mb fungerar dock fortfarande.
Jag har försökt Microsofts felsökning, men kommer ingenvart.

Någon som har något råd????

JosefMedlem sedan mars 20023 561 inlägg

Ändrat någoting? BIOS?

Det pajade när jag försökte koppla in både den externa hårddisken och USB-stickan i varsitt USB-uttag. Efter det går det inte att använda dom var för sig heller.

USB krånglar - Windows XP Pro

Nu har jag försökt installera en ny skrivare i ett USB-uttag och får samma besked - en ruta som säger att datorn inte känner igen utrustningen. Så allt mer kringutrustning blir oanvändbar. Ingen som känner igen problemet

CalippoMedlem sedan aug. 2002536 inlägg

Prova att installera om USB drivrutinerna som följde med skivan till moderkortet. Ta ev. först bort USB enheterna från Enhetshanteraren.

maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Kolla så servicepack 2 Är installerat om ni kör WinXp
Eller om ni över huvud taget har drivrutiner för USB 2.o

Servicepack 1 & 2 är installerade. Om jag tar bord USB drivrutiner, så läggs de in igen nästa gång jag startar datorn. CD:n som följde med moderkortet hänvisar endast till Servicepack 1. USB har funkat utan problem i över ett år, men några dagar efter jag använt nya USB-stickan, 128 Mb, kände den inte igen de "större" enheterna USB-sticka 128 Mb, extern hårddisk & printer. Scanner, SanDisk, kamera och USB-sticka på 16 Mb känner den fortfarande igen.
Suck.

Nu har jag i alla fall luskat ut att det är USB 2, som inte funkar. Jag har försökt att köra reparation av Windows, installera om SP1 och SP2, men får bara svar att jag har en nyare version i datorn än den jag försöker installera.
Datorn ger mig rådet att flytta den "okända" enheten till en höghastighetsport. Men jag vet inte hur man gör det eller ens om det funkar. Hmm...

mattiasnordinMedlem sedan maj 20012 080 inlägg

Först skulle jag prova att köra in pinnen i någon annan för att se att den verkligen fungerar ;)

Så här kan du detektera vilken hastighet du har på installerad USB:
http://www.usbman.com/Guides/checking_for_usb_2.htm

På samma site finns även en hel del patchar som har med USB att göra. Du får surfa runt lite:
http://www.usbman.com/USB 2 News.htm

Jag letar, men tyvärr...

Tack för ditt inlägg! Jag har surfat runt en hel del med ledning av dina länkar och tidivis trott att jag hittat något nyttigt. Men tyvärr... det blir nog den dyra datordoktorn som får ta över.....

mattiasnordinMedlem sedan maj 20012 080 inlägg

Jag har försökt att få reda på vilken bootordnig som USB portarna har. Tex om du vill koppla in 2 st USB hårddiskar som båda år bootbara, hur vet du då vilken som faktiskt kommer starta operativsystemet... Nåväl...

Det gick så långt så att jag blev ombädd att posta frågan på USB Developers forum.

Denna hittar du här: http://www.usb.org/phpbb/viewforum.php?f=1

Men jag vet inte hur populärt det igentligen är att posta supportfrågor där. Men visst inte vart jag kunde vända mig. Kanske du vill prova samma approach?

CalippoMedlem sedan aug. 2002536 inlägg

Mappar du upp någon annan enhet under tex G:\ ?

Förra veckan anslöt jag en enhet från servern till enhet G:\ på min dator.
Den enheten använde min externa USB hårddisk innan.
Så när jag pluggade in hårddisken så hände det ingenting eftersom G: redan var upptagen. Genom att högerklicka på Den här datorn (på skrivbordet) och välja Hantera>Lagring>Diskhantering så ändrade jag enhet för min USB hårddisk till H: och då fungerade den som normalt igen.

Tack, alla som engagerat sig! Jag gick till datordoktorn och han sa att datorn adresserade flera enheter till samma adress eller något. Han löste problemet, satte in mer minne, för att det inte skulle köra ihop sig igen. Nu funkar det, fast jag inte riktigt begriper hur.

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)