oskobMedlem sedan maj 20021 513 inlägg
Hejsan jag testade att slå på clear type på win XP och gillade vad jag såg... i varje fall i början...
Blir allt mer irriterad på hur den lägger typsnitten på haöva pixlar så det enbart blir suddigt.
Har testat aatt köra någon wizard jag hittade på microsoft.com men det blev inte bättre. Alla inställningar har sina nackdelar.
En till sak är att den hittar på en massa knasiga färger när den kantutjämnar (se bifogad bild).
Är detta bara skräp eller går det att fixa till det så det fungerar?
Tack på förhand!
legisMedlem sedan juli 20044 440 inlägg
Aldrig lagt märke till nåt sånt och jag har kört det sen det släpptes. Märker stor skillnad om jag sätter mig framför en maskin som inte har cleartype. Slår alltid på det direkt.
MeleaMedlem sedan juli 20032 667 inlägg
HelmertzMedlem sedan maj 2005342 inlägg
På min dator blev det rejält suddigt.. Vad är funktionen tänkt att förbättra?
muskotMedlem sedan jan. 20027 705 inlägg
Melea skrev:
Clear Type?
Display Properties > Appearance > Effects > Use the following method to smooth edges of screen fonts > ClearType
Det är framförallt avsett för TFT-monitorer.
oskobMedlem sedan maj 20021 513 inlägg
Jag har en TFT-skärm. Arrr...
Det fungerar skitfint på vissa typsnitt men ibland så vet den inte riktigt vad den pysslar med.
Förstår inte hur den kan få fram en massa blå och orange pixlar av ensvart text på vit bakgrund. Det är inte svårt att kantutjämna!
Och nu har jag blivit så bortskämd med Clear Types söta stil (för det är ju så vakert när det fungerar) men det är lite störigt att vissa typsnitt/storlekar inte går att läsa...