webForumDet fria alternativet

kan inte uppdatera något! hittar inget!

Windows

12 svar · 625 visningar · startad av hjarterkung

Medlem sedan mars 2005168 inlägg
Frågan#1

hej
jag börjar bli väldigt desperat på hjälp!

jag har absolut ingen aning om vad som är fel eller vad jag skall göra

jag har köpt en ny dator och byggt ihop den! nu har jag formaterat en hårddisk och installerat windows xp home på den
jag startar upp och börjar med att installera de drivrutiner jag har och sedan installerar jag kaspersky antivirus och ad-aware och spybot search and destroy.
sedan ställer jag in internet och börjar direkt med att uppdatera mina virusprogram och windows update!

men på alla ovanstående program så får jag bara meddelandet om att jag inte har något internet och att det är något error och massa siffror och skit som jag inte förstår! jag prövade att formatera om från början men samma fel igen!

tydligen har jag internet eftersom jag kan skriva detta!
jag fattar inte vad felet är! vad skall jag göra? snälla hjälp mig!

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Re: kan inte uppdatera något! hittar inget!

hjarterkung skrev:

men på alla ovanstående program så får jag bara meddelandet om att jag inte har något internet och att det är något error och massa siffror och skit som jag inte förstår!

Skriv ned felmeddelandet exakt.

Re: kan inte uppdatera något! hittar inget!

/r fel

i spybot search and destroy står det

error retrieving update info file! socket error # 10050 network is down

i ad-aware står det

error retriving update

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

<En vild gissning>
Kan det vara så att du har någon brandvägg som spärrat alla portar? Det vill säga, de portar som dessa program behöver för att ladda ner uppdateringar? Om så är fallet så kanske du borde pröva utan brandvägg en gång.
</En vild gissning>

har zone alame nu som brandvägg och windows brandvägg är avstängd! men jag prövade att stänga ned allt sådant men ändå så gick det inte!

någon som kan skriva en guide hur man skall göra när man formaterar om! alltså vilka steg man skall gå?

nu gör jag så här

1 formaterar
2 installerar windows
3 installerar drivrutiner från cd skivor
4 installerar virusprogram och brandvägg
5 installerar internet
6 försöker ladda hem uppdateringar till virus och brandvägg
7 laddar hem allt från windows update
8 färdigt

Vet inte vad som är fel, men en grej att testa kanske kan vara att inaktivera den eller de nätverksportar/anslutningar du inte använder.

hur inaktiverar man den eller de nätverksportar/anslutningar jag inte använder?

angående frågan om de olika stegen som jag skrev i förra inlägget? några kommentarer?

Gå in under Nätverksanslutningar och högerklicka och välj inaktivera på allt utom den anslutning du använder för att komma åt internet.

När det gäller installationen gör jag inte exakt som du, men det finns inga fundamentala skillnader som borde ha någon inverkan i det här fallet.

i min nätverksanslutning finns det bara en sak och inaktiverar jag den så där ju internet och då fungerar inget alls

är det skadligt att formatera för ofta? om jag inte löser det här nu så tänker jag formatera om igen och se om det blir bättre! vad kan det va för fel? vad skall jag göra ifalll felet är kvar när jag installerat om och formaterat?

Nej, det är inte skadligt. Eftersom du fått samma problem efter en ominstallation tror jag inte att en tredje kommer att lösa problemet.

Vilka program är det som fungerar? Kan du använda nätverksprogrammen i kommandotolken?

tack för all hjälp men som vanligt så är det ett väldigt enkelt och löjligt problem som var oerhört enkelt att lösa!

tydligen så hade nvidia installerat någon sorts brandvägg när jag installerade drivrutinerna från moderkortets skiva.
den var förinställd på att blocka allt och det jag hade ingen aning om attjag hade den brandväggen.

så nu fungerar allt och jag slapp ominstallera!

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.868a69e5
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)