webForumDet fria alternativet

Window fifflar med enhetsbeteckningar!

Windows

6 svar · 577 visningar · startad av oskob

Medlem sedan maj 20021 558 inlägg
Frågan#1

Hallå!
Formaterade just min dator och installerade om windows xp. För säkerhets skull kopplade jag ur mina andra hårddiskar och var tvungen att byta plats så att cd-spelaren var kopplad direkt till moderkortet (satt i ett PCI-kontrollerkort förut men den ville inte boota då).
När jag installerat windows var allt frid och fröjd; hårddisken hette C och cd-spelaren D.
Sedan stände jag av och kopplade in ytterligare 2 hårddiskar och en cd-spelare.
Då fick windows för sig att döpa den första hårddisken (med windows på) till F och det blev allmän oordning bland bokstäverna...
Jag läste några trådar och det verkade inte smart att sitta och ändra det manuellt så jag får väl helt enkelt installera om windows, men hur gör jag för att det inte ska hända igen?

Hårddiskarna sitter i rätt ordning i datorn. HD0 är winhårddisken, HD1 och HD2 är extradiskar och så två cd-spelare i PCI-kontrollern.

Om jag installerar windows med allt inkopplat, sätter den bokstäverna rätt i så fall? Och hur ska jag göra med spelarna? Ska man ändra till något annat än "CDROM" i BIOS?

Tack på förhand!

Alltså: Hur får man cd-spelaren att boota genom kontrollerkortet

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Det går att byta enhetsbeteckning på "systemdisken" också, bara så du vet. Kolla här:

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;223188

Ja jo men det var ett antal som sa i de trådar jag läste att det var riskabelt och kunde ställa till problem

3. Start Regedt32.exe.

Jag har bara vanliga regedit.exe :(
Det verkar vara skillnad eftersom:
8. Quit Regedt32.exe, and then start Regedit.exe.

R1
oj.. regEDT stod det visst :|

R2
Det var ingen skillnad på regedt32 och regedit ju?

Och nu totaldog windows :(

Conclution: Mixtra inte med enhetsbokstäver

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Hej igen. Ursäkta att jag inte svarat, varit bortrest. Men jaha, det var ju illa att Windows dog. Jo det där är väl inte att rekommendera om man inte vet vad man gör och är medveten om riskerna. Jag har gjort det flera gånger och det har fungerat utmärkt. Men det kan ju hända saker om man har otur.

253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
115 ms — ändringar (db)