webForumDet fria alternativet

Kan ej försätta datorn i viloläge eller vänteläge

Windows

11 svar · 806 visningar · startad av m_soderlund

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg
Frågan#1

Sedan jag ominstallerade Win XP Pro (nu SP2) från scratch så kan jag inte försätta datorn i viloläge och ej heller i vänteläge. Detta trots att jag har aktiverat stöd för viloläge (under Egenskaper för energialternativ, flik Viloläge). Vad kan problemet vara?

Jag har i och för sig en aning om att problemet kan vara hårddiskrelaterat. Jag har två hårddiskar som är exakt likadant konfigurerade nu som innan ominstallationen.

Medlem sedan aug. 20023 005 inlägg

Re: Kan ej försätta datorn i viloläge eller vänteläge

m_soderlund skrev:

Sedan jag ominstallerade Win XP Pro (nu SP2) från scratch så kan jag inte försätta datorn i viloläge och ej heller i vänteläge.

Ser du inte alternativen, är de inaktiverade i drop-downen, får du ett felmeddelande när du väljer dem eller slutar datorn svara?

Jag ser alternativen, får inget felmeddelande och datorn slutar inte att svara.

Allt rullar på precis som vanligt, bara det att alternativen inte fungerar.

Problemet är inte löst. Jag lät båda hårddiskarna dela på ström från IDE-kabeln som är ansluten till primära IDE-uttaget på moderkortet. Tidigare lät jag respektive hårddisk få ström från respektive kabel från respektive IDE.

Krångligt förklarat, men jag kan inte förklara bättre just nu.

Tråden är inte löst!

Samma problem kvarstår, dock går det att försätta datorn i väntaläge direkt efter att jag har startat om efter att jag varit inne i burken och dragit om kablar. Efter t.ex. en timme fungerar det inte längre.

När jag pausade BitComet (torrent-klient) vid nedladdning av filer fungerade det.

Slutsats: Låt inget skriva konstant till hårddisken om du vill kunna försätta din dator i viloläge eller vänteläge. T.ex. om du laddar ner något från en vän. :)

Medlem sedan jan. 2003573 inlägg

m_soderlund skrev:

När jag pausade BitComet (torrent-klient) vid nedladdning av filer fungerade det.

Slutsats: Låt inget skriva konstant till hårddisken om du vill kunna försätta din dator i viloläge eller vänteläge. T.ex. om du laddar ner något från en vän. :)

Det där är klart intressant. När jag har program i motsvarande situationer så förklarar maskinen klart och tydligt att den här tjänsten eller applikationen hindrar standby/hibernation för närvarande, avsluta och försök igen.

/M

Märkligt. Kör du också Win XP Pro SP2?

Nu när du nämner det tror jag faktiskt att du har en point. Även jag (med XP SP2) brukar vara tvungen att stänga ned BitComet för att t.ex. stänga av datorn. Bra iakttaget. :)

Att stänga av datorn är inga problem. Däremot viloläget eller väntaläget.. :)

Har du problem med att stänga av datorn när Bitcomet är igång, PersianBulldog?

m_soderlund skrev:

Har du problem med att stänga av datorn när Bitcomet är igång, PersianBulldog?

Det konstaterades väl ovan? ;)

Skämt åsido så förstod jag att du undrade om jag har problem med att gå i ide med BC igång, och det har jag! Google visade att vi inte var ensamma om det.

Det kanske kan vara värt att prova BitLord som är väldigt snarlik BC.

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

Ny har inte provat att stänga av: Inställningar->Utseende->Medan BitComet körs-> Hindra systemet från att gå i suspendmode när aktiviteter körs (Klicka ur.)

253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)