webForumDet fria alternativet

packaupp filer över 4 GB

Windows

17 svar · 1 043 visningar · startad av Esen

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg
Frågan#1

När jag ska packa upp filer som e över 4 GB stora så får jag upp en ruta att det inte går att packa upp filen efter som disken e full...

Men disken e inte full och detta beror nog på någon inställning som har med HD:n att göra...
Just nu e disken: FAT32

Det går att packa upp filer som e: 3.9 GB men så fort det blir 4.0 GB så får det inte...

Hur kan man göra för att det ska fungera men utan att behöva rensa HD:n för att sedan gå i i Fdisk och aktivera "stöd för stora hårddiskar" som jag förövrigt redan har gjort när den var ny...

Någon som har en lösning på mitt problem?

Nästa gång kanske det e bäst att söka efter svaret först...

Då svaret antagligen går att fixa med hjälp av denna tråd:
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&forumid=68&threadid=106623&highlight=4gb

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

FAT32 som du använder har en begränsning på 4 GB för enskilda filer. Att disken använder FAT32 är samma sak som att du har aktiverat stort diskstöd, så det är inte ditt problem.
Om du använder Windows 9x är du fast i en återbändsgränd, de opreativsystem klarar helt enkelt inte filer större än 4 GB. Om du använder Windows XP (Eller 2000) så kan du konvertera en FAT32-partition till NTFS som klarar hur stora filer som helst (Upp till partitionens storlek)
Mer info om de två filsystemen finns här: http://www.ntfs.com/

Använder Windows XP och när jag ska byta från FAT32 till NFTS så står det att det inte stöds?

Det ska ju tydligen gå, Men då e ju frågan varför det inte fungerar för mig?

Ska man ändra någon inställning Te.x i BIOS innan man kan ändra?

(Jag har gjort som i länken över)

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

Det skulle ju kunna vara så att det är din systemdisk som du försöker packa upp till och då är den låst...det kan vara skälet till att du inte kan konvertera den....har du en xp-skiva kan du boota upp datorn till återställningskonsolen och därifrån kan du konvertera.

colione skrev:

Det skulle ju kunna vara så att det är din systemdisk som du försöker packa upp till och då är den låst...det kan vara skälet till att du inte kan konvertera den....har du en xp-skiva kan du boota upp datorn till återställningskonsolen och därifrån kan du konvertera.

Det låter ju bra :)

Har en XP skicka, Så ifall du skulle vilja förklara hur jag ska göra lite mer ingående så skulle det vara snällt...

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Fungerar inte detta?

http://www.ntfs.com/quest3.htm

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

Ahh, det var jag som fumla..kom på att det faktikst inte går att använda convert-kommandot i återställningskonsolen, jag var nog trött när jag skrev inlägget.. :/

GunnarD skrev:

Fungerar inte detta?

http://www.ntfs.com/quest3.htm

Nej, Detta fungerar inte, Fast det ska tydligen fungera eftersom jag har Windows Xp Pro.

Men när jag gör detta så står det att "konverteringa från FAT32 till NFTS inte stöds"...

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Har du mycket på C: disken, har ett svagt minne av att det inte går att konvertera om disken är nästan full.

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Precis som GunnarD säger måste du ha plats över på disken för konvertering. Vet inte exakt vilket felmeddelande som kan ges, men testa att radera lite filer, eller flytta till annan disk.

GunnarD skrev:

Har du mycket på C: disken, har ett svagt minne av att det inte går att konvertera om disken är nästan full.

Har ca 100 GB kvar av 160 GB alltså över 50% av hela hårddisken...

Så jag antar att detta inte e problemet...

Exakt felmeddelande?

legis skrev:

Exakt felmeddelande?

Så här...

Bildkvaliten blev dålig

fat32.gif

filsystemet är NTFS, inte NFTS. har du skrivit fel innan med eller var det slumpen denna gång?

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Stavfelet är genomgående i Esens inlägg. Så det var nog ingen slump.

legis skrev:

filsystemet är NTFS, inte NFTS. har du skrivit fel innan med eller var det slumpen denna gång?

Skulle inte tro att det var en slump utan får nog testa igen :r

Nästa gång jag ska göra något ska jag nog börja med att kontrollera att jag skriver rätt innan jag gör ett inlägg :r

Men nu e det iallafall ändrat från FAT32 till NTFS alltså inte NFTS ;)

Får passa på att tacka legis för hjälpen...

280 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
152 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)