webForumDet fria alternativet

Installation av XP Pro

7 svar · 391 visningar · startad av sadsmile

sadsmileMedlem sedan jan. 2002177 inlägg

Köpte en bärbar igår som har XP Home installerat. Jag vill i stället ha Pro på datorn. Har en pro version med en MSDN Academic Licence. Denna är nerladdad från Microsoft och jag har bränt den på en CD.

Försökte installera den idag men då fick jag felmeddelandet att den versionen var en äldre version av windows än den som var installerad i datorn redan. Detta skulle dock gå att lösa genom att boota om datorn från CD.

Har testat detta genom att trycka på esc vid uppstart, välja att boota från cd osv. Me ndet som händer är att cd-sepalren snurrar lite och sen så bootar den från hårddisken.

Måste man göra något med skivan för att den ska vara boot körklar. Eller kanske är det så enkelt att det är fel på cd:n bara.

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

hur brände du skivan, la du ISO filen på en "data skiva", eller körde du en "disc image" bränning

*troligen är det fel på skivan(för du kan starta på andra cd-skivor?)

filerna låg på hårddisken på min stationära dator och jag brände ner dom på en cd för att kunna boota från den. Körde den som en data skiva då...

när jag stoppar i skivan i datorn så körs den igång automatiskt men inte när jag bootar från den.

JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg

Är BIOS inställd på att boota från CD först?

japp...ställde in det precis...funkar inte

du packade mao. upp ISO filen du tankade ner?

Och nu när du iaf har gjort det, kan du lika bra göra en med SP2:
http://www.helpwithwindows.com/WindowsXP/winxp-sp2-bootcd.html

Ärligt talat så minns jag inte det...det var ett bra tag sedan jag tankade ner dom (mars någongång)...*ler*... det är mycket möjligt att det var så...

Om du följer guiden så står där att du ska använda en .img fil, använd då den i rar arkivet som är bifogad.

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)