Hejsan!
Har installerat om datorn nyligen och har märkt till min förvåning att jag inte har något ljud när jag spelar upp DVD-filmer. Om jag däremot spelar upp andra filmer, med samma spelare, ex. .avi så funkar det.
Någon som vet vad det beror på?
4 svar · 290 visningar · startad av Melea
Hejsan!
Har installerat om datorn nyligen och har märkt till min förvåning att jag inte har något ljud när jag spelar upp DVD-filmer. Om jag däremot spelar upp andra filmer, med samma spelare, ex. .avi så funkar det.
Någon som vet vad det beror på?
Skumt. Men DVD-skivor har ju mpeg2-codec, om det har blivit nåt strul med den så funkar det inte. Är det samma spelare du kör nu som du körde innan då det funkade? Vilken spelare är det förresten? Du kanske kan prova med en annan spelare typ VLC och testa om det funkar där, gör det det kan man ju prova ominstallera din spelare, eller installera en ny eller ny dekoder.
Tror inte det har någonting med codecs att göra om jag tänker efter.
Jag har mpeg2-codec installerat och det gör ingen skillnad.
Finns det inte en ljudsladd på baksidan av alla CD/DVD spelare som måste vara inkopplad? Kan den ha ramlat ur?
Tack
Nej, inte för DVD ljud, och knappt heller för CD-audio idag. IDE bussen är så pass bra att man kör ljudet digitalt över den.
Vilket DVD program har du installerat? WinDVD eller PowerDVD?
WinDVD