webForumDet fria alternativet

Problem efter Windows Update

8 svar · 838 visningar · startad av pettsson

pettssonMedlem sedan jan. 20021 122 inlägg

I förrgår körde jag Windows update och laddade ner dessa uppdateringar:

• Uppdatering för Windows XP (KB898461)
  • Windows XP family Windows Genuine Advantage, valideringsverktyg (KB892130)
  • Windows XP family Microsoft Windows Installer 3.1

När jag startat om började jag få problem med att program var sega i starten (De dyker upp som processer direkt, men inte som program förens tjugo sekunder till en minut) och därefter rätt snabbt kraschade.
Dessutom kan jag inte få varesig winamp3, winamp5, windows media player 9 eller 10 att spela upp något ljud. De läser in ljudfilen, sedan händer ingenting. Om man låter programmet stå ett tag får jag brus ur högtalarna, men det verkar inte som om ljudfilen försöker spelas (slidern rör sig inte).
Jag har kört windows update en gång till, men det funkar fortfarande lika dåligt.

Datorn är en P4 2,26 GHz, 256 Mb ram med WinXP Home.

SjodahlMedlem sedan maj 20033 218 inlägg

Du har kört en vanlig check efter adware med?

Jodå, ingenting hittat.

Skumt men jag tror forfarande inte det har något med uppdateringenarna att göra:

Uppdatering för Windows XP (KB898461)

This update installs a permanent copy of Package Installer for Windows to enable software updates to have a significantly smaller download size. The Package Installer facilitates the install of software updates for Microsoft Windows operating systems and other Microsoft products. After you install this item, you may have to restart your computer.

Jag tycker att det är underligt jag också, men jag kom hem ifrån semester och körde uppdateringen, därefter har datorn krånglat.
Noterade också att det tar ~10 minuter från det att jag tryckt på stäng av tills dess att datorn gör det, den blir klar med rutan där det står att sparar inställningar, stänger nätverk etc.
Inget annat att göra än att reparera installationen och hoppas att det funkar bättre då?

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

msconfig
Adaware
Spybot
Virus-check
MS anti-spyware

Gjort, uppdaterade till SP2 också, ingen förbättring. Har installerat om drivrutiner etc. Hur mycket kommer en reparationsinstallation hjälpa tro? Är jag tvungen att börja om från grunden?

jag tycker nog du skall köra om ifrån grunden, och köra in alla uppdateringar direkt. Verkar inte som att du har gjort det!

Löst. Fanns inget mer samband med windows update än något annat, liksom ni misstänkte. Ljudkortet hade pajat, när jag tog ur det funkade allt fint. Hade det inte varit för att ljudet funkade under windows update och inte efter hade jag nog grävt där direkt, men men.
Tack för tipsen hur som helst.

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)