Hej!
Undra om det finns något program som kan typ kontrollera exakt vad som laddas när man startar windows, vilket filer som startas mm. Så man kan se om man startar upp något som man inte behöver/vill ha. (menar ifrån BIOS -> Man är inne i windows)
17 svar · 544 visningar · startad av Sjodahl
Hej!
Undra om det finns något program som kan typ kontrollera exakt vad som laddas när man startar windows, vilket filer som startas mm. Så man kan se om man startar upp något som man inte behöver/vill ha. (menar ifrån BIOS -> Man är inne i windows)
Start > Kör -> msconfig -> fliken autostart
Japp, men vill ha lite mer djup på det hela. Typ vad som laddas in i windows, vilka drivrutiner, vilken ordning, vilka dll filer som används det mesta ;)
Verkar intressant får jag ta en titt på ;)
kolla uipp wintasks pro 5, verkar vara va du söker :)
jag brukar rekommendera det här programmet:
http://www.sysinternals.com/utilities/autoruns.html
tycker det är kanon. lätt att se och lätt att återställa
Engine^ skrev:
Dags att börja pilla i BOOT.INI då ;)
Ehm. Det där är väl inte riktigt rätt. Den kontrollerar ju bara i vilket läge liksom som Windows ska startas. Inte alla prylar runt omkring som trådskaparen ville.
/red: Informationskällan (sysinternals) var iofs bra, dom har en väldig massa bra info
mm men tänkte att debug läget kanske kan ge en lite spännande info?
Inte hunnit kolla på sysinternals ännu....
Microsoft Windows Internals är boken du ska läsa. Det finns en version 4 (som ligger på mitt skrivbord nu). Det är sysinternals-killarna Mark Russinovich och David Solomon som skrivit den.
Sjodahl skrev:
mm men tänkte att debug läget kanske kan ge en lite spännande info?
Inte hunnit kolla på sysinternals ännu....
Jaså, jo det är klart. Den listar ju iaf drivrutiner och grejjer då.
sen vad jag skall ha denna information till vettif*n ;)
Hela processen är beskriven i ovan bok. I detalj. Har läst den själv flera gånger. Den boken är en bibel.
hehe japp men på mitt konto står det "KÖP INGEN BOK JUST NU" ;)
Då misstänker jag att någon får leva i ovisshet ett tag till ;)
hehe mm är rädd för det ;)
men det man inte vet har man inte ont av sägs det..
* men vill ju veta.. * grr
Danny skrev:
Ehm. Det där är väl inte riktigt rätt. Den kontrollerar ju bara i vilket läge liksom som Windows ska startas. Inte alla prylar runt omkring som trådskaparen ville.
/red: Informationskällan (sysinternals) var iofs bra, dom har en väldig massa bra info
/BOOTLOG
Sjodahl skrev:
(menar ifrån BIOS -> Man är inne i windows)
Boot logging kan du aktivera via uppstartsmenyn. Den kommer att ge dig bra med info om allt som laddas:
Annars kanske bootvis.exe kan vara nåt att kolla på, mend en är egentligen mer till felsökning.