webForumDet fria alternativet

problem med drivrutiner efter formatering

3 svar · 1 812 visningar · startad av kotha

kothaMedlem sedan juli 200515 inlägg

formaterade min nyinköpta laptop idag i och med att den är köpt beg. och det låg en del bös och skräpade på den... kollade upp innan att drivrutiner fanns tillgängliga, och tyckte mig efter en snabb koll hitta vad jag behövde på hp´s hemsida.

datorn är av modellen hp/compac nx7010 och de drivrutiner som hör till hittar man här:

efter formatering och nyinstallation av winxp pro har då följande problem uppstått:
jag får inte upp min secure-digital kortläsare på övriga enheter i "den här datorn", får ingen kontakt med bluetooth eller trådlöst nätverk, får inget ljud och får ingen kontakt med min trådlösa usb-mus trots jag installerat tillverkarens drivrutiner utöver detta. i enhetshanteraren dyker följande gula frågetecken upp: "bluetooth by hp", "ljudstyrenhet för multimedia", "okänd enhet" och "USB-styrenhet (universal serial bus)".

drivrutiner som uppfattar att de fungerar som de ska är de för:
grafikkort/skärm, touchpad, snabbknappar, modem, dvd/cd-brännare, IR, nätverkskort och PCMCIA-kort.

någon av alla guru´s här som har lust att hjälpa mig fram till en lösning? kanske behöver jag inte använda alla drivers som finns där, men berätta gärna vilka jag skall använda/ej använda i så fall...

stort tack på förhand!

maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Har du installerat Servicepack 2?

Musen o Blåtand samt kortläsare brukar dom koppla via Usb så se till att de är installerat innan

Samt har du installerat Rätt drivrutin för nätverket Fins ju 2 olika Intel samt Broadcom)

ditt ljud hittar jag ingenting för

kothaMedlem sedan juli 200515 inlägg

problemen med drivrutinerna är numer lösta... dock finns ett litet problem kvar.

det är nämligen så att när jag försöker ansluta min trådlösa USB-mus till datorn så kommer "USB-styrenhet" upp som ny maskinvara. dock blir det ett gult frågetecken över den i enhetshanteraren och jag lyckas inte få igång min mus... har även installerat tillverkarens egna drivrutiner, men utan resultat. musen ifråga är en "Labtec® mini wireless optical mouse".

känns alltså som att jag behöver få igång "USB-styrenheten" innan musen reagerar... men var hittar jag drivrutiner för detta?

maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg

fins med i sp2 låt windows leta efter drivrutinen själv så ska den hittas

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)