webForumDet fria alternativet

Byta produktnyckel i XP?

Windows

9 svar · 4 907 visningar · startad av TainEvil

Medlem sedan aug. 2002106 inlägg
Frågan#1

Jag köpte för ett tag sedan en begad laptop med Windows XP installerat. Alla papper och skivor följde med och allt verkade vara i sin ordning. Jag har länge kört maskinen och även kört Windows Update utan problem.

När jag nu iom den nya kontrollen på Windows Update, försökte validera min XP, så säger den att min produktnyckel är felaktig. Vid en närmare kontroll av min nyckel, så stämmer inte den gentemot den nyckel som står under pc:n. Förmodligen har den förre ägaren installerat en annan version med en annan nyckel. Då jag helst inte vill köra restoreskivan för att dra tillbaka HP:s standard installation med en massa junk, så undrar jag om det finns något sätt att byta nyckel till den som sitter på klisterlappen under burken? Är det någon skillnad på en OEM version och en retail?

Alla tips mottages gladeligen, så jag slipper installera om...

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Det var kanske lite dumt skrivet av mig, jag har givetvis testat med den "kända" keychangern. Men den tycker inte att min nyckel under burken är en giltig nyckel. Kan det därför vara så att en OEM och en Retail skiljer sig åt i form av vilken typ av nyckel den godtar?

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Oem o Retale nycklar skiljer sig åt
i alla fall när du ska generera dom :P

Till tidigare operativ (typ Windows 98), så innehöll ju OEM nyckel just ordet OEM och retailnyckel bara siffror. Min OEM nyckel är ju tillsynes identiskt uppbyggd med den som mitt OS har just nu. Likt f-bannat så måste det ändå vara något som pekar på att det är en OEM nyckel och detta stäms av mot något i Windows som säger att det inte är ett OEM-Windows. Måste gå att komma runt på något sätt!!

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

TainEvil skrev:

Till tidigare operativ (typ Windows 98), så innehöll ju OEM nyckel just ordet OEM och retailnyckel bara siffror. Min OEM nyckel är ju tillsynes identiskt uppbyggd med den som mitt OS har just nu. Likt f-bannat så måste det ändå vara något som pekar på att det är en OEM nyckel och detta stäms av mot något i Windows som säger att det inte är ett OEM-Windows. Måste gå att komma runt på något sätt!!

Ja, installera OEM versionen av XP som följde med maskinen, det är det enda lagliga sättet.

Iofs så kan man köpa en retail license, men känns lite onödigt när man ändå har en OEM license till maskinen.

Givetvis är det en enkel lösning, men det var ju det jag ville slippa... :)

Jag har alltid tolkat det så, att själva mediat är ointressant och att det är produktnyckeln som man betalar för. Men, men så är det uppenbarligen inte.

Jaja, det verkar i alla fall som att automatiska uppdateringar fungerar tillsvidare, så får man bita i det sura äpplet och installera "HP-restore-skivan-med-OEM-versionen-plus-en-massa-skräp-applikationer" någon annan gång när man har lust...Suck!

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Den HP/Compaq OEM skivan jag använder har inget extra... det är en ren windows XP pro...

Kan ju iofs vara så att jag bara fick med restore skivan och att nissen som sålde datorn behöll xp-skivan. Tänkte aldrig på det då... Restore innehåller ljudapplikationer, touchpad grejer, antivirusprogramvara som numer är utgången m.m. Kommer att kännas som att det nyinstallerade operativet är "kladdigt" redan från början. Dessutom får man börja med att installera sp och alla hotfixar. Vet inte om det går att köra in sp2 direkt, men förmodligen inte...

Efter en del efterforskningar kan jag konstatera att det inte går att byta produktnyckel över produktgränserna. Dvs, de tre olika varianterna Corporate, Retail och OEM kräver sina respektive nyckelserier och kan inte ändras efter installation. Det enda som i övrigt skiljer är att Corporate versionen inte kräver aktivering efter installation. Så var det med det!

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)