sprisegelMedlem sedan aug. 20054 inlägg
Hej.
Jag har hittat en inte så tokig burk med för mig okänd processorkraft men som levererades med win98se en gång i tiden. nu har jag stoppat in en seagate hårddisk 80GB (som skänktes till mig). Endast den nya hårddisken (tidigare använd till ett xp-system) finns isatt.
XP prof låste sig när jag försökte boota från CDn
Burkens medföljande recovery-CD lät mig "installera om" win98, och det gick att köra felsäkert men inga felsökningsmetoder jag provade gjorde det möjligt att starta normalt, skärmen låst vid välkomstskärmen. Testat:
1: msconfig-inställningar i olika lägen
2: stegad start, låst på msmouse.vxd, försökt ersätta med ny fil, då låst vid vswp.vxd, då gav jag upp den linjen.
just nu har jag formatterar jag om c:
har en bootdisk med cd-stöd men den (och andra jag provat) låser sig när cd-stödetskall köras. den kan endast köras utan cd-stödet. det är därifrån jag körde format c:
hur gå vidare? bör jag försöka få win98 att funka först eller kan jag kämpa med xp direkt?
(lång fråga, hoppas nån orkar!) m
TainEvilMedlem sedan aug. 2002103 inlägg
Har du en annan cd-läsare att testa med, så vore det nog ingen dum ide...
det sitter en cd-läsare och en cd-brännare i burken. jag har provat med båda omväxlande, men:
det går att boota från cd:n (trots den dumma disketten)
betyder det att startdisken är meningslös för mig? (tillräckligt ny dator?)
Vad som händer nu (testar boota med xp-skivan) är att installationen hänger sig efter 3 min och svart skärm visas med en blinkande plupp. Bara att stänga av. men var tar man vid nu?
TainEvilMedlem sedan aug. 2002103 inlägg
Kör en f-disk och ta bort alla partitioner på disken, skapa en ny primär på ca 20 Gb och testa sedan igen att boota från din xp-skiva.
Hur gammal kan maskinen tänkas vara?
PeWMedlem sedan juni 20006 839 inlägg
bör jag försöka få win98 att funka först eller kan jag kämpa med xp direkt?
Beror ju på hur bra din burk är. (Processor och minne samt vad den klarar vad det gäller hårddisk m.m) Är den levererad med 98SE kan den mycket väl vara för gammal för XP för att fungera bra. Att inte installationen med recoveryskivan funkar kan ju kanske bero på att hårdvaran inte stämmer eller nåt sånt.
Jag skulle ivf inte installera XP på en burk med mindre än 128 MB RAM och 400MHz processor samt ett snabbt grafikkort... men även den konfigurationen blir nästan i slöaste laget.
legisMedlem sedan juli 20044 440 inlägg
Kolla om det finns nyare bios.
den kan tänkas vara från 2000. ok kör fdisk nu:
fdisk säger att jag redan har bara 1 partion som den uppger vara drygt 10GB (av nån anledning). xp-booten låser sig. helt ställd...
>legis> hur får får jag reda på mina bios? vilka knappar och hur? hittar ingenting längre... kan man ha fler än 1?
legisMedlem sedan juli 20044 440 inlägg
Om du inte vet vad du har för moderkort, så kan du ta en titt på siffrorna som brukar vara längst ner under uppstart (när den räknar upp minne osv). Minns inte exakt vilka siffror som står för vad (finns beskrivet på diverse sidor), men testa att söka på hela sifferkombinationen och se om du får några träffar.
maydayMedlem sedan aug. 20003 212 inlägg
Gå in i bios o välj Safemod om de fins
annars så kan du testa o diaktivera/aktivera Plugg and Play stödet
kan strula ibland på vissa burkar