webForumDet fria alternativet

Min dator vill inte stängas av!!!

Windows

4 svar · 470 visningar · startad av aasah

Medlem sedan mars 20034 471 inlägg
Frågan#1

Jag har en gammal Pentium-dator från 1998 med Windows 98, second edition. 128 MB RAM, 450 MHz, IE v 5.50..., ZoneAlarm SecuritySuite 6.0.631.003 . I ZA Security Suite ingår både Antivirus och Anti Spyware program (förutom brandvägg mm). Programmet installerades i mars.

Sedan ca en vecka tillbaka har jag stora problem att stänga av PCn. Det började med att den hängde sig efter att man tryckt Start/Avsluta. Så att varje avslut gick via: Start/Avsluta, Ctrl+Alt+Delete, vänta ut omstarten, Start/Avsluta (vilket då gick). Tyvärr strular den nu mer och mer...

De två senaste dagarna har i stället följande hänt:
Start/Avsluta, Blåskärm med text:

Ett allvarligt undantag inträffade på 0E .... 015F:BFF87EB5
Du kan ev fortsätta som vanligt...

Försöker man fortsätta kommer man till en svart skärm med gröna punkter i vertikala linjer... :(, Ctr+Alt+Del leder till en uppstart där man får veta att "Windows stängdes inte av korrekt." Med koll av disken. x(

Gårdagens jippo mynnade ut i en fullständigt normal miljö som Start/Avsluta fungerade i.

Idag blev det ett snäpp värre igen...
Start/Avsluta, Blåskärm med text:

Ett allvarligt undantag inträffade på 0E .... 015F:7800A32F
Du kan ev fortsätta som vanligt...

Samma resultat vid försök att "fortsätta", :(, Ctr+Alt+Del ledde igen till en uppstart där man får veta att "Windows stängdes inte av korrekt." Med koll av disken. x( Nu hängde den sig under uppstarten jag hade fått fram Windows normala bakgrund, samt platshållare för alla ikoner, sedan kom den inte längre!!! Den svarade inte på knapptryckningar eller mus eller Ctrl+Alt+Del trots att jag tryckte ett flertal gånger. Så till slut fick jag fick stänga av med strömbrytaren som sista utväg!!!

När jag satte på den igen efter middagen startade den lika snällt som vanligt...

Vad i häcklafjäll är det som händer? Är det någon som har en idé om vad som är fel eller vad man bör göra?

Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg

En liknande sak hände mig med min gamla dator och då visade det sig att ett av minnena jag stoppat in hade mer eller mindre havererat.
Det orsakade helskumma fel.

Du kan ju testa minnet för att försöka utesluta en möjlig felkälla.

Medlem sedan mars 20034 471 inlägg

Engine^ skrev:

... Du kan ju testa minnet för att försöka utesluta en möjlig felkälla.

Visst. Hur? När det gäller hårdvara och operativsystem kan jag obetydligt mer än en nybörjare...

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Med memtest-86 kan du testa minnena. Bara att göra en bootdisk (floppy eller cd) enligt instruktionerna och sen boota från den och testa. :)

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Testa o gå in i Bios o Inaktivera/aktivera APCI

samt kolla i enhetshanteraren under APCI samt under strömspar funktioner

kan va dom som ballar ur

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)