webForumDet fria alternativet

Åtkomst till mapp genom IIS Win2003

4 svar · 352 visningar · startad av ironhead

ironheadMedlem sedan mars 20011 346 inlägg

Hej!

Jag försöker att låta en användare kunna surfa in till 1 av mina mappar som ligger under IIS på en Windows 2003 burk som jag har hemma.

Jag har klickat ur tillåt anonym åtkomst i IIS:en och jag har skapat en användare som har full kontroll i den mappen jag delat ut, inloggningsrutan kommer upp,men det går inte att logga in.

Hur göra?

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Lättast är att bocka från att IE ska visa egna HTTP-felmeddelanden och se vilken felkod som rapporteras.

legis skrev:

Lättast är att bocka från att IE ska visa egna HTTP-felmeddelanden och se vilken felkod som rapporteras.

Har jag redan, får bara meddelandet:
"HTTP Error 401.1 - Unauthorized: Access is denied due to invalid credentials." trots att jag har matat in rätt användarnamn och lösenord.

Surfar jag in via "Localhost" kommer jag åt mappen.

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Är det samma sak med HTML som med ASP? Hur ser rättigheterna ut i IE för Internet-zonen? Längst ner kan du specificera om den ska försöka logga på automatiskt eller ej.

Spelar det någon roll om du anger domän\användarnamn eller bara användarnamn? Om IIS inte är med i en domän kan du byta ut det mot maskinnamnet.

Vilka rättigheter har användaren på dels katalogen och dels filerna som du försöker komma åt? Effektiva rättigheter.

legis skrev:

Är det samma sak med HTML som med ASP? Hur ser rättigheterna ut i IE för Internet-zonen? Längst ner kan du specificera om den ska försöka logga på automatiskt eller ej.

Jag gjorde detta ovan, och nu verkar det fungera :)
Tack så hemskt mycket! Höll på att bli tokig ;)

144 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)